Antara Ijazah Dan Risalah

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

“Lepas SPM ni nak pergi sambung belajar mane ye, Firdaus?” tanye seorang guru kepadaku. “Em tak tahu lagi la cikgu. Tak de plan mane-mane lagi”, jawabku dalam keadaan yg tersengih-sengih. Inilah antare soalan yg selalu ditanye mase menanti pengumuman keputusan SPM aku tahun lepas. Yg bertanye tu, bukan sahaje cikguku, malah family dan kawan2 aku jugak, hamper same je dialog soalan mereka. Em tapi tu la selalunye jawapanku. Susah rasenye nak cari jawapan lain yg lebih sesuai. : Fenomena sebegini sebenarnye adalah satu fenomena biasa yg selalunye terjadi dalam waktu peralihan tahap pengajian dari sebuah sekolah menengah, ke tahap yg lebih tinggi, iaitu universiti.

Dalam membicarakan tentang berjihad mencari ilmu ni, sebenarnye, bukanlah soalan2 dan jawapan2 tadi tu yg ingin aku ketengahkan, tetapi ade suatu yg lebih penting yg harus kite semua ambil berat, yg mane akan menentukan dan membezakan antare diri kite yg berpegang teguh kepada Islam, dengan orang yg hanya mengetahui ape itu Islam. Ape perkara tu ?? Ia adalah berkenaan dengan niat dan tujuan kite dalam berusaha menuntut ilmu.

Menuntut ilmu ni bukanlah sesuatu yg hanye kite jadikan ia sebagai adat; bile umur 7 tahun je, pergi masuk sekolah rendah, 13 tahun sambung sekolah menengah, kemudian sambung blajar lagi, kalau cemerlang sambung lagi, sehinggalah kite tak berdaye lagi nak menuntut ilmu. Walaubagaimanapun, Alhamdulillah, aku yakin kalau kite tanye setiap orang yg menuntut ilmu ni, “kenape datang sekolah?? Kenape tak duduk rumah je, tolong mak dan ayah , tak pun duduk je kat rumah, bukankah itu lebih menyeronokkan?? “ Sudah pasti jawapan yg lazimnye mereka berikan adalah kerana mereka ingin menuntut dan menimba ilmu. Bagiku, inilah jawapan yg paling bijak. Suke aku berkongsi satu kate2 pujangga Arab yg bagiku, ia memberi satu makna yg berkesan dalam kite menuntut ilmu ni.

“Manusia itu pade hakikatnye, adalah mati. Mereka tidak mempunyai ape-ape nilai pun di sisi Allah, melainkan orang-orang yg berilmu..”

Alhamdulillah, dalam kite sedar atau tidak, sebenarnye kite telah keluar dari satu kelompok yg di’isyhtihar’kan mati di sisi Allah. Kenape?? Kerana kite masih lagi dalam jihad menuntut ilmu. Aku juga teringat satu lagi kate2 yg aku dengar dalam satu kuliah Maghrib baru2 ni;

“Orang yg tidak berilmu atau jahil, sebenarnye mereka mati sebelum matinye yg sebenar (ajal) tibe. Apabile di tanye, jika die mati sebelum matinye yg sebenar, di manakah kuburnye?? Sebenarnye, jasadnye itulah kubur baginye yg telah mengebumikan hatinye..”

Ya Allah, sebak hatiku bile pertame kali aku mendengarnye. Aku bersyukur kepada-Nya kerana Allah masih memilih aku untuk menjadi salah seorang dari hamba2-Nya, berkesempatan menuntut ilmu. Jika hendak dibandingkan dengan saudara kite di Negara2 lain, kite di sini cukup bertuah dan wajib ke atas kite mensyukuri nikmat Allah ni.Alhamdulillah..

Jika kite semua sedar, kite sekarang telah melepasi fasa pertama, iaitu kite telah tergolong dalam kelompok orang2 yg menuntut ilmu. Kite telah pun mengeluarkan diri kite dari orang yg jahil dan tidak menuntut ilmu. Walaubagaimanapun, kite masih ade lagi satu fasa penting untuk kite bermuhasabah dan renungi sedalam-dalamnye. Apakah ia?? Hayati kate2 ni;

“Orang yg berilmu itu, kebanyakannye tertidur, melainkan orang2 yg beramal dengan ilmunye”.

Em inilah fasa yg kedua merangkap satu perlaksanaan yg amat sukar dilakukan bagi orang2 yg berilmu. Beramal dengan ilmu yg baik yg diperolehinye, adalah satu tuntutan dalam Islam. Tidak ade gunenye mereka yg menuntut ilmu, tetapi hanye ‘menjerukkan’ ilmu tersebut dalam kepala mereka, tanpa beramal dengannye. Mereka sebenarnye sama je seperti orang2 yg tidak menuntut ilmu. Ilmu tersebut tidak dapat memberi manfaat kepada diri mereka dan orang lain. Aku teringat kate2 seorang Tokoh Ulama’, yg bernama Sufian (aku tak sempat catit name penuhnye 🙂 ), beliau berkate;

“Jika aku mempunyai ilmu, dan kemudiannye aku beramal dengan ilmu2 itu, akulah orang yg paling ‘alim dalam dunia ni. Tetapi jika aku mempunyai ilmu, dan aku tidak beramal dengan ilmu2 itu, akulah orang yg paling jahil dalam dunia ni”.

Sahabat2ku, kite kene sedar, bahawa penilaian Allah itu langsung tak same dengan penilaian manusia. Allah tidak melihat kepada hartamu, pangkatmu, rupa parasmu, kebijaksanaanmu, tetapi, Allah melihat kepada amal2 kamu. Allah pernah rakamkan berkenaan perkare ni dalam Al-Quran;

Mahasuci Allah yg menguasai (segala) kerajaan, dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antare kamu yg lebih baik amalannye. Dan Dia Mahakuasa ,Maha Pengampun. (Surah Al-Mulk: 1 & 2)

Itulah jika kite ingin mengungkapkan mengenai beramal dengan ilmu. Ya, aku pasti, sudah tentu daripada kite mengatekan yg kite sudah pun menuntut ilmu, malah kite sudah beramal dengan ilmu2 yg kite miliki. Jike ini benar, maknenye kite telah pun berada pada satu tahap yg cemerlang dalam orang yg menuntut ilmu. Wahai sahabat2ku yg aku sayangi, walaubagaimanapun, sebenarnye kite masih lagi belum habis memasuki fasa yg terakhir dalam orang2 yg menuntut ilmu ni. Kite sering abaikannye. Tetapi ingatlah, jika kite mengabaikan kepentingan fasa yg ketiga ni, maka rosaklah seluruh fasa2 sebelumnye. Apekah fasa ketiga ni??

“Orang-orang yg beramal itu kebanyakannye tertipu, melainkan mereka yg ikhlas”.

Ya Allah..hatiku tersentak lagi. Apabile berbicare tentang hati ni, tidak ramai dalam kalangan kite melepasi ujian2 getir daripada Allah ni. Hatilah menguasai seluruh jasad dan rohani kite. Rasulullah (S.A.W) juge pernah berpesan, jike baik hati kite, make baik lah seluruhnye, jike sebaliknye, make rosaklah seluruhnye. Hati kitelah yg menentukan niat kite, tujuan kite dan matlamat kite.

Daripada Amirul Mukminin, Abu Hafs Umar bin Al-Khattab r.a , kata beliau; “Saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: Sesungguhnye (sah atau sempurna) segala amalan itu dengan niat. Dan sesungguhnye untuk setiap orang itu ape yg dia niatkan… (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadith kat atas ni, ramai dalam kalangan kite tahu, malah ade yg hafal dengan fasih lagi. Tetapi tak ramai dalam kalangan yg ramai tadi, tahu dan mengamalkan isi tersurat dan tersirat dalam hadith ni. Ria’ , takabbur, sombong, dengki; semua ni la yg bukan sahaje merosakkan hati, malah merosakkan amal2 kite. Nauzubillah hi minzalik..:( Cube kite tadabbur ayat Al-Quran ni,

Maka celakalah orang yg solat, (iaitu) orang yg lalai dalam solatnye, yang berbuat ria’… (Surah Al-Maun: 4-6)

Ya Allah, kau masukkanlah kami dalam kelompok orang2 yg Kau terima amal2nye, dan Kau redhailah segala amalan2 kami ini Ya Allah…😦

Begitulah sunnah orang yg berjuang dalam mencari redha Allah. Penuh dengan ujian dan cabaran yg harus kite tempuhi. Hanya orang2 yg kental Imannye sahaje yg melepasi semua halangan ini. Segala yg Allah ujikan kepada kite semuanye mempunyai hikmahnye yg tersendiri. Cume kite sedar atau tidak je. Barangkali Allah menguji kite dengan menjatuhkan sedikit taraf kite di sisi manusia, adalah kerana Allah ingin meningkatkan taraf kite di sisi Allah Mahakuasa. Mungkin juge Allah menguji dengan pelbagai dugaan, adalah kerana Allah ingin kite benar2 menghargai Iman dan Akidah kite di sisi Allah, Tuhan Pencipta Alam.

Oleh kerana itu, bersabarlah dalam usaha kite berjihad menuntut ilmu ni. Jangan cepat berputus asa!! Ingat, Allah sentiasa dengan kite. Betulkan niat kite menuntut ilmu kerana Allah, kerana hidup dan mati kite hanyalah kerana-Nya. Ingatlah juge,jika kite tuntut ilmu kerana Allah, kalau ditakdikan kite berjaye, kite akan dapat dua perkare. Apekah ia?? Kejayaan dan Keredhaan Allah. Tetapi jike kite diuji Allah dengan kegagalan, jangan kecewa, kerana kite masih dapat satu anugerah, iaitu keredhaan Allah..InsyaAllah..

Mudah-mudahan, kite tergolong dalam golongan yg mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat..Amin…

Alhamdulillah Ya Allah..

8 thoughts on “Antara Ijazah Dan Risalah

  1. Sara berkata:

    Salam
    Really nice post,teringat satu hadis,

    Abdullah bin Amru bin A’As berkata:aku mendengar Rasulullah bersabda: Sesungguhnya Allah x mengambil ilmu dengan dicabutnya dari kalangan hamba tetapi diambilnya ilmu itu dengan mematikan ulama sehingga tiada lagi org alim..

    Semoga kite menjadi pewaris para ulama..
    X kira dlm ape bidang skalipun..belajarlah dari tokoh2 silam,syeikh abdul majeed al-zindani,syeikh yusuf
    Al-qardhawi dn rmy lg..

    Moga jd generasi yg berilmu dn beriman!Ameen..

  2. al_milangi berkata:

    ameen..
    betul ape yg di katekan tu..
    kite bukan nak jadi org yg berilmu je,
    tapi org yg beramal dengan ilmu tu, untuk menjadi org yg beriman..

    klo kite lihat tokoh2 silam,
    mereka bukan disegani dan dikagumi kerana ke’warak’an,
    tapi mereka disegani kerana ilmu mereka itu..

    mari kite contohi mereka,
    dan niatkan betol2 ape yg kite wat ni,
    akan kite berikan maanfaat kepada org lain..
    InsyaAllah..peringatan dan dorongan untuk kite semua..🙂

  3. sofialwani berkata:

    salam..
    daus kamu xde nak post yg pendek2 ke?? hehehehehe

    best yg ade neh .. tp saje tye…

  4. al_milangi berkata:

    em husna,,
    yg pendek?? yg tu panjang ke??
    em InsyaAllah pasni post yg pendek sikit kot..
    thanks 4 dis comment,,🙂

  5. khalil berkata:

    laisa salam qobla salam,,
    assalammualaikum,,,
    erm,,,tjk d bwa ni sgt mnrik,,,
    insaf jgk aku bce,,,hehehehe,,,
    arap pasni dpt tgktkan lg dgn isu yg lbh mnrik lg,,,

  6. al_milangi berkata:

    em mekasih sahabatku,khalil..
    InsyaAllah, aku memang akan terus menulis..
    tapi menarik ke tak,aku tak tahu la..hehe
    time kasih ziarah blog aku🙂

  7. sya'rani berkata:

    assalamualaikum….erm,mmng dh jlas skali pe yg enta smpaikn nie..tuntutan mnimba ilmu..kwajipn b’amal dngnnya..strusnye niat,yakni hati..tntng ikhlas..ingn ana b’k0ngsi dngn shbt skalian sebuah kisah d mna se0rg ank murid brtnya pd guru nyer gmbrn ikhlas..lnts gru nyer jwb smbil trsnyum..”ikhlas ni sprti KENTUT.. mksud nyer ble kte buang angin kte x knai yg heb0h kat 0rg len..btul x..?..kte snyap je..kte x nk 0rg tau…bgitu la gmbrn ikhlas yg d gmbrkn guru trsebut…c0nt0h..klu kte brsdekah…0rg yg ikhlas xnk tngn kiri nye tau yg tngn knan nyer brsdekah….erm..mabruk alaik..m0ga2 rmai yg dpt manfaat dr usha pnulisan enta nie….insyaallah..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: