Tazkirah si Ustazah di Tengah Malam

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Seperti biase, aku ni kalau susah nak tido, atau rase boring sebelum mate ni terlelap, aku suke amik handset aku, pastu sumbatkan earphone kat dalam telinge, em ape lagi, dengar radio la.

Kalau dah malam2 ni, aku suke dengar IKIM.  Ha !! ni nak promote sikit ni,🙂 aku rase ramai yg tahu kot, radio ni, kalau malam2, die suke bukak zikir2, bacaan Al-Quran, nasyid2, memang best gak la. Sesuai untuk  santapan rohani sebelum kite tidor. Nanti boleh la cube kalau korang nak.🙂

Bile dah dalam pukul 2 pagi, segmen borak2 pulak. Kebiasaan  tu, aku terbangun jugak dengar dorang borak2 (aku memang camni, pasang radio je walaupun aku dah tidor..)

Kadang2 tu, ade sampaikan salam je, kadang2 tu, ade yg bagi tazkirah. Jadi malam ni, aku terbangun lagi, secare kebetulan ade sorang tengah call bagi tazkirah. Tazkirah die pendek je, tapi tazkirah pendek ni la yg aku nak kongsikan. Camni tazkirah tu,,

Di dalam sebuah kelas, seorang guru wanita yg kecik molek lagi baik dari segi pemakainannye, siap dengan stoking kaki dan tangannye, bertanye kepade anak2 muridnye. “pelajar sekalian, apakah contoh keajaiban dunie yg antum tahu?”

Seorang anak muridnye menjawab, “yg ana tahu, tembok besar cina, ustazah”. “ayah ana bagi tahu, pyramid kat Mesir” jawab sorang lagi. “taman bergantung Babylon la, betol tak  ustazah??” jawab  anak muridnye yg lain.

“pandai anak murid ustazah, sume yg antum cakap tu, betol. Tapi antum sume ni, suke cari yg jauh sangat la..” Senyum je ustazah, membuatkan tenang hati pelajar2 nye melihat nur keimanan yg terpancar dari wajah ustazah ni. SubhanAllah..

“eh ustazah, ade  ke yg dekat?? Kat Malaysia ni, ade ke contoh keajaiban  dunie?? Ana tak tahu pun..”

“sebenarnye, jangan lihat Malaysia, lihatlah diri kite, inilah keajaiban dunie..”

“kenape ustazah??”

“Lihatlah pancaindera yg dikurniekan pade antum sume. Pancaindera melihat, menyentuh, mendengar, merase. Lihatlah urat2 antum sume yg tak terkire banyaknye. Di tangan, di kaki. Lihatlah organ2 luaran dan dalaman yg begitu kompleks, sehinggekan, hari ni pun, semuanye tak habis untuk dikaji lagi. Lihatlah akal yg di anugerahkan kepade antum sume tu. Lihatlah diri antum. Lihatlah !! Lihatlah !! Inilah keajaiban dunie yg sering manusia lupekan. Keajaiban  diri mereke sendiri. Manusie suke bermegah dengan keajaiban ciptaan manusie, sehingge lupe keajaiban ciptaan Pencipta manusie.”  Allahu Akbar !!!  Bersungguh2 ustazah itu menerangkan, sehingge menitis sinar air mate di pipinye.

Em begitulah tazkirah pendek tu. Ia pendek, tapi sungguh panjang dan besar makne disebaliknye. Renungan untuk kite bersame😦

“Ya Allah, kerdilnye diri ini dihadapanMu, jahilnye diri ini di gedung ilmuMu, hinenye diri ini di kemuliaanMu.. aku sedar betape jauh aku disisiMu Ya Allah.. Kau Ampunilah aku, Rahmatilah aku, Kau Berkatilah aku.. apelah daye aku hidup tanpe belas kasihanMu..sesungguhnye kepade Kaulah tempat kami mengadu dan bertawakal Ya Allah..”

Alhamdulillah Ya Allah…

16 thoughts on “Tazkirah si Ustazah di Tengah Malam

  1. Zarienna berkata:

    salamualaikom
    oo, firdaus pun suke dgr IKIM? saya pun same
    banyak pengajaran yang bole saya dapat
    disamping saya membaca blog fida.

  2. al_milangi berkata:

    waalaikumussalam,,
    em suke la jugak dengar,,
    time kasih coz suke bace blog ni,,🙂

  3. nur husna berkata:

    huh.. insaf.. insaf.. selalu jugak dgr tazkirah ne tp still terkedu gak setiap kali dgr

  4. ulyamashkuri berkata:

    salam..
    satu peringatan yg baik…
    ilmu yg dikongsi dan disampaikan
    pasti memberi manfaat kpd semua….

  5. al_milangi berkata:

    time kasih,,
    alhamdulillah🙂

  6. poksu berkata:

    alhamdulillah~
    suke2 ;D

  7. @f3b_p!LaH berkata:

    iskh3…sedeyny cite neh…kne plak tzkirah neh kt ak…slame neh ak lpe kt atas tu…erm…

    • al_milangi berkata:

      em peringatan tuk kite sme2 feb,,
      tapi xpe, ayah ko bilal masjid Melang,,
      ko sure banyak kali dengar tazkirah ayah ko nye,,
      hehe,,
      gurau je feb🙂

  8. Akmal Hakim berkata:

    hmmm….. daus, dahsyat hang… setiap post berbelas-belas komennye,, terkenal dan terbaik.
    😀

  9. Sya'rani berkata:

    Assalamualaikum….erm…bgus btul isi yg t’kndung dlm tzkirah ustzh nie…mmng btul,lazim nya mu’z0m dr kita lupa hkikat kjadian dri kte…kdng2 ade antra kte yg x phm tntang k0nsep b’syukur dngn pe yg kte ade…slalu mminta yg lebih dr ape yg kte de skang,slalu rse x ckup dngn pe yg de…walhal pe yg d dberikn 0leh Ar-razzaq kpd hmba nya sdah t’lalu b’harga…cme kte je yg x prsan dek krana eg0 yg de dlm hti nie sdah mngatasi rse tawaduk…s0,sme2 la kte fkr2 kn…wallahua’lam…:-)

    • al_milangi berkata:

      Waalaikumussalam,,
      Masya Allah,, betol ape yg enta katekan tu,,
      sememangnye ia renungan untk kite bersame,,
      InsyaAllah🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: