Siapa lebih kejam ??

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Di sebuah ceramah agame di masjid, seorang ustaz yg terkenal dengan personalitinye menyampaikan sebuah tazkirah pade malam tu. Dengan malam yg dingin, diraikan dengan beratus-ratus jemaah yg hadir, menjadikan ustaz ini rase seronok sangat. ustaz ni pun menyampaikan tazkirahnye, menyampaikan, dan terus menyampaikan, sehinggekan tidak sedar, sudah hampir sejam beliau di hadapan para jemaah. para jemaah pule yg hadir, rase seronok sangat mendengar syarahan daripade ustaz itu.

“Saye nak tanye para hadirin sekalian, siape yg lagi kejam??”

“eh Ustaz yg comel ni, wat lawak pulak. siape dan ape yg kejamnye ustaz ??” berceloteh salah seorang jemaah yg hadir itu.

“Apebile seseorang itu dirogol, bagi antum sume, siape yg kejam?”

” eh sure la orang yg merogol tu yg kejam, ustaz..”

“Apabile seseorang itu, membunuh setelah merogol, siape lebih kejam ?? lelaki yg pertame tadi ke, atau lelaki ini ??”

“sudah tentu lelaki yg membunuh setelah merogol itu lebih kejam, ustaz”

“Apabile seseorang itu, membelah-belah perutnye, setelah merogol dan membunuh, siape lebih kejam ??”

“sudah tentu ‘binatang’ ini lebih kejam, ustaz”, menitis air mate si jemaah ini.

“Apabile seseorang itu, melakukan semuanye itu tadi, merogol, membunuh, membelah isi perutnye, ke atas anak perempuannye sendiri, siape lebih kejam ??”

“sudah la ustaz, tak sanggup saye untu menjawabnye lagi..” menangis si jemaah ini, membuatkan jemaah lain juge turut menangis.

“Siape yg lebih kejam, jika ade seseorang ini, tidak melakukan semue perkare tersebut, tetapi hanye melihat sume itu berlaku di depan matenye, tanpe ade niat untuk membantunye langsung ?? siape lebih kejam ??” kali ini, ustaz meninggikan nada suarenye. “cakap kepade saye, siape lebih kejam ??”

“bagi saye, orang yg hanye melihat itu lebih kejam, ustaz” jemaah yg lain juge turut mengangguk tanda mengiakan.

“Begitulah keadaannye, seperti kebanyakan UMAT ISLAM dan PALESTIN“, ustaz itu tunduk menangis, lalu mengakhiri ceramahnye.save palestin !!

“Ya Allah, hancurkanlah orang-orang kafir dan musyrik itu. Berilah rasa takut kepada musuh-musuh kami, musuh-musuhMu, dan musuh-musuh agamaMu. Ya Allah, muliakanlah agama Islam dan kaum muslimin. Rapatkanlah tali kasih sayang dalam sanubari kami dan perbaikilah hubungan kekeluargaan diantara kami serta berilah pertolongan kepada kami dalam melawan musuh-musuhMu dan musuh-musuh kaum muslim.Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah
segala macam kezaliman dan permusuham, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.” Amin Ya Rabbal ‘Alamin..😦

Alhamdulillah Ya Allah…

17 thoughts on “Siapa lebih kejam ??

  1. peace suleiman berkata:

    masyaAllah…saye pun x perasaan tentang bende nie…tp ape yang kite boleh buat utk bendung kezaliman ini?????
    ape yang kite boleh buat paling kurang pun mendoakan mereka dan mengharapkan yang terbaik drpd Allah..

    wslam…

  2. al_milangi berkata:

    em,,
    betol tu peace suleiman,,
    kalau nak gi perang kat sne pun,,
    banyak sudut yg harus kite pikirkan,,
    paling tidak sekalipun,,
    mendoakan mereke,,
    InsyaAllah,,πŸ™‚

  3. Maisara Damia berkata:

    Assalamualaikum,
    first of all, I’m Maisara from s’pore
    I get to know ur blog when I try to surf about palestin
    Nice to read yours

    yeah, the all thing can we o is just pray for them, for their preserverence…

    n nice to see a blogger like u

    p/s: n if I can, can I get to know u deeper?

    • al_milangi berkata:

      waalaikumussalam,,
      first of all,, thanks a lot because u want read my blog,,
      i’m appreciate it very much,,
      u want know me deeper??
      yes, i also want know who u are..πŸ™‚

  4. Damia Maisara berkata:

    Hulloo….

  5. ahlan berkata:

    Hurm, bagus penerangannya….aku suka tulisan dan rintisan kamu

  6. Damia Maisara berkata:

    let me tell about myself
    My name is nur Ammira Damieya Maisara
    my frends just call me ammira
    b4 this i used to live in m’sia but i’ve moved to s’pore
    i like to hear that M’sia has a lot of religous school

    n their islamic practices

    what about yours?

  7. al_milangi berkata:

    em,,
    thanks,,
    Ammira, i had stated my profile at “Nak ta’aruf tak?”,,
    u can view and read there,,
    InsyaAllah, u will kow me deeper,,
    Ammira,,
    i think it is not siutable for us to taaruf here,,πŸ™‚
    actually, i’d sent an email to u,,πŸ™‚

  8. Roy Islamic berkata:

    nauzubillah..
    moga2 Allah melindungi saudara2 muslim kte kat palestin…
    same2 kte doakan ye…bace lar doa ni..
    “Rabbana ghfirlana zunu bana wa israfana fi amrina wa sabbit aqdamana
    wansyurna ‘alal kaumil kafirin..”..Wahai tuhan kami,ampunkanlah dosa2 kami dan keterlaluan kami dalam urusan kami,
    dan tetapkanlah pendrian kami serat tolonglah kami dari kaum kafir..
    InsyaAllah smoga Allah sentiasa melindungi ummat islam seluruh dunia…(>_<)

  9. roslina sahidin berkata:

    mantop artikel nta ni..ana pun x prnah trfikir..

  10. al_milangi berkata:

    em,,
    renungan kite bersame,,
    InsyaAllah,,πŸ™‚

  11. patzzi@misty berkata:

    Salam Ramadhan!

  12. Nurakmallina berkata:

    salam…the great post!!ia mengingatkan kte suma betapa kejmnyer kite kpd rakyat palestin sekiranya kite x melakukan apa2 utk menolong mereka.at least usaha kita adalah doa walaupun kte x mampu nak g bawa senjata tuk perang.!asalkan ada usaha kte.Takut takut nanti di akhirat kelak mereka akan tanya knp kte sbg muslim x bantu mereka walaupun hanya dgn doa?semoga kte suma sedar akan our responsibility sbg muslim….

    • al_milangi berkata:

      wsalam,,
      em betul ape yg enti katekan tu,,
      kadang2 kite tak sedar pun, yg kite ni sebenarnye lebih kejam dari si kuffar laknatUllah tu,,
      Astaghfirullah, renungan kite bersame,,
      thanks ziarah blog ana ni,πŸ™‚

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: