Kami merinduimu, Ya Ramadhan !!

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Azam ramadhan

“Abi, sementare kite tunggu bukak puase ni, Balqis nak tanye sikit leh tak ??”

“em tanye la, Balqis. Ape die??”

“ kenape abi pilih ummi jadi zaujah abi ??”

“Eh kenape Balqis tanye abi macam tu ?? tak pernah2 pun..”

“Ala abi… jawab je la..”

“em baiklah anak abi yg abi sayang..Sebenarnye abi pilih ummi sebagai teman hidup abi, sebab ummi ade ciri2 yg abi nak..”

“ape ciri2 nye abi ?? boleh jelaskan sikit tak..hehe :)”

“em ummi adalah seorang wanita yg indah akhlaknye, kemas dari sudut penampilannye, baik tutur bicarenye, pandai pergaulannye.. ummi tahu tanggungjawabnye sebagai seorang wanita, isteri, dan ibu..”

“lagi..”

“ummi seorang yg taat kepade Allah dan Islam, lantas ummi juge taat kepade suami dan keluargenye..ummi tahu batas2 dalam berhias sewaktu di dalam dan di luar rumah..”

“lagi..”

“yang paling abi suke, ummi ni pandai masak..pandai kemas rumah..dan pandai ambil hati abi..hehe :)”

“lagi..”

“eh Balqis ni, tak pernah pun Balqis tanye abi macam ni.. mesti ade pape ni kan..cakap je kat abi, ape sebenarnye yg Balqis nak tanye..”

“abi, sebenarnye selapes abi bagi tazkirah lepas maghrib kat rumah semalam, Balqis terase diri Balqis ni banyak kekurangannye. Balqis rase Balqis banyak lakukan kesalahan di sisi Allah. Balqis tengok ummi, Balqis rase antare ummi dengan Balqis, macam langit dengan bumi..Balqis teringin sangat nak jadi macam ummi..”

“owh..itu sebabnye. Alhamdulillah, abi bangge ade anak macam Balqis. Sekurang-kurangnye, wujud perasaan insaf dalam diri Balqis. Jadi, abi nak tanye, Balqis betul2 nak berubah ke ??”

“eh abi, mestilah Balqis nak. Balqis nak bina sifat mahmudah dalam diri Balqis semule..macam abi cakap semalam la, dalam bulan Ramadhan ni, Balqis nak cipta azam baru dalam diri Balqis ni.. ”

“Alhamdulillah..macam tu la anak abi, terkesan jugak tazkirah abi semalam ye..🙂 Baguslah kalau Balqis ade kesedaran macam tu. Dalam bulan Ramadhan ni, kite tak nak  hanye menjadi orang bese2 je, kite tak nak berpuase gitu-gitu je, ape yg kite nak, matlamat Ramadhan itu sampai menusuk dalam sanubari kite. Kite pun tak taw, kite dapat jumpe Ramadhan lagi ke tidak. Sebab tu kite kene usaha mencapai matlamat Ramadhan kite. Apekah matlamat kite?? Kite nak TAQWA.. itu matlamat sebenar kite…”mission Ramadhan

“ maknenye abi, kite mesti ade azam untuk berubah ye ??”

“Benar Balqis..nak  capai tahap Taqwa, kite kene berubah. Tetapkan pendirian dalam diri kite. Kite muhasabah diri kite elok2, segale kesalahan yg kite lakukan sebelum ni, kite janji dan katekan kat dalam diri, dalam bulan Ramadhan ni, aku nak latih diri aku, tak nak buat sume tu lagi..dan wujudkan perasaan insaf dalam diri. InsyaAllah, ia akan memberi kesan kepade kite untuk berubah..”

“Abi, betul ke, kalau kite tak dapat ape2 dalam bulan Ramadhan ni, kite termasuk dalam orang2 yg rugi ??”

“Betul Balqis..ramai dalam kalangan kite ni berpuase, dan kite bersungguh-sungguh menjage puase kite, ye la, takut2 terbatal puase kite tu. Tapi kite sering lupe, yg kite ni tak bersungguh-sungguh pun menjage diri kite dari terbatal pahala puase kite. Mengumpat, mengeji, memandang perkare yg tak elok, sume tu boleh mengurangkan dan membatalkan pahale puase kite.. nauzubillah..”

“em sekarang Balqis dah faham abi, time kasih banyak2 ye..”

“Alhamdulillah, ni baru la Balqis anak abi..hehe :)”

“Sayang !! Balqis !! cepat datang ke dapur. Waktu berbuke dah dekat ni..Balqis, panggil abang kamu sekali ye.. dia di bilik tu.. study agaknya..”

“baik ummi !! Jom abi kite ke dapur..”

“abi harap, makanan kegemaran abi ade la ye,, hehe🙂 mari..”

“ish abi ni.. ade-ade je la..”

“Ya Allah, kerane Engkau kami berbuke puase, dan kepade Engkau kami beriman, dan atas dari Engkau, kami berbuke puase. Ya Allah, kami minte diampuni dosa-dosa kami dengan Rahmat Engkau yg meliputi segale sesuatu” Amin Ya Rabbal ‘Alamin..

Alhamdulillah Ya Allah…

21 thoughts on “Kami merinduimu, Ya Ramadhan !!

  1. yana berkata:

    assalamualaikum.. aku amat tertarik dengan post yang ini.. sungguh,,, bulan ramadhan kali ini berikan aku hidayah utk ak menghapuskan segala dosa-dosa yang telah aku lakukan.

    • al_milangi berkata:

      waalaikumussalam,,
      em time kasih kerane berminat bace post kali ni,,
      Alhamdulillah,, beruntunglah kite klo Allah pilih kite untuk diberikannye Hidayah, tambah lagi dalam bulan Ramadhan yg amat diberkati ni,,
      TAHNIAH !! Alhamdulillah,,🙂

  2. ulyamashkuri berkata:

    Mendalam la makna post kali ni…
    menusuk ke dalam hati…
    teringin nak ada keluarga yg mcm ni jgk…
    moga2 dapat……..Ameen~

    • al_milangi berkata:

      em ulyamashkuri,,
      xsangke lak ade yg paham ape makne tersirat yg ana tulis tu,,
      Alhamdulillah,,🙂 betul2 xsangke..

      InsyaAllah,, klo nak keluarge bahagie satu hari kelak,,
      kite kene membine nye dari sekarang,,
      macam mane ??
      memperbaiki diri sendiri, dekatkan diri kepade Allah,,
      InsyaAllah, bahagie dunie akhirat,,🙂

  3. Roy Islamic berkata:

    alhamdulillah…post yang bagus ya akhi…..
    teruskan yer..
    sesungguhnya wanita solehah adalah untuk lelaki yang soleh….surah Annur ayat 26 menerangkan segala-galanya…
    semoga kite dapat memperbaiki diri kite yg lemah ini daripada kekurangan…
    semoga diri kite sentiasa diberkati ALLAH taala..
    InsyaAllah..(>_<)

  4. Nur Akmal berkata:

    salam ziarah n ramadhan kareem

    Drpd apa yg ana dpt dlm post nta kali ni ialah kita sbg insan memg perlu diingatkan(betul x pendpt ana?.)…dlm cita nta kali ni seorg ayah memberi tazkirah kat anaknya n anaknya terkesan dgn tazkirah yg diberikan oleh ayahnya n dia insaf n ingin berubah ke arah yg lbh baik..jadi amat penting utk org di sekeliling memberi nasihat n tazkirah kpd kita krn manusia sering lalai n alpa dan sentiasa perlu diingatkan!wa allahu ‘alam..

    • al_milangi berkata:

      em exactly !!
      Alhamdulillah,, ana rase suke sangat klo sape2 dapat amik pengajaran dari ape yg cube ana nak sampaikan,,
      betol kate enti,, orang disekeliling kite main peranan yg sangat penting,,
      sebab tu la pemilihan kawan juge harus dititikberatkan,,
      pasal beri nasihat n tazkirah kat orang,,
      sebenarnye, bagi ana, usaha kite berblog ni pun antare wadahnye jugak,,
      hehe,, moge2 kite istiqamah n paling penting sumenye kerana Allah🙂
      thanks for ur great opinion !!

  5. peace suleiman berkata:

    saya suke cte nie..tp saya cadangkan ko edit lebih ckit pasal ummi tue…ckit sgtlah..best bace pasal ummi…

    • al_milangi berkata:

      em peace,,
      aku dah publish post ni,,
      xleh nak edit,,
      InsyaAllah akan datang cite pasal ummi lak,,
      thanks for ur support !!🙂

  6. zaid 90 berkata:

    Salam
    firdaus, I don’t know that u’ve such a great talent to tell ppl a story….
    I like this post…I wish that i could have this family later on in my life

    p/s:d’ u have already the “calon” for the real ummi?? if yes…tell me ek!

    • al_milangi berkata:

      wsalam,,
      zaid, thanks a lot,,
      i’m appreciate ur support very much,,
      InsyaAllah, if u want a great family, blissful family,
      u’ll get it, as long as u know what u should do in Islam to sustain ur faith towards Allah,,

      p/s: em calon?? aku tunggu ko,roy, peace, ngan erfi dlu cari calon,,
      klo ko dah ade, bru aku carik,, hehe🙂 utamakan sahabat dulu kot,,

      • Roy Islamic berkata:

        aku lambat ag daus..
        tercatat dalam surah annisa’:” lealki adalah pemimpin wanita”..
        jadi,aku perlu baiki diri aku dulu supaya kluarga aku akn bahagia dunia dan akhirat…
        same2 doakan aku ek..=)

        • firdaus muhammad berkata:

          Alhamdulillah,,
          bangge aku ade sahabat cam ko,,
          doakan ko sorang je ke??
          kite doa untuk kite sume bersama la ye🙂

  7. patzzi@misty berkata:

    eeerrmm..nice story…ade byk pgjrn dlm citer nie..
    about the family..love it!
    really great job!
    keep it up!!

    • al_milangi berkata:

      em patzzi@misty,,
      Tahniah la klo enti dapat ambik pengajaran kat situ,,
      Alhamdulillah,,
      tapi klo enti kate ni “great job”, xde la,,
      ana xde la pandai sngt menulis ni,,
      masih bertatih n berlatih lagi,,🙂

  8. Akmal Hakim berkata:

    Salam rindu sahabat!

    Alah, bestnya pulak cerita daus ni..

    Your niche is telling story, it makes me interested sooooooo much!!

    hehe..

    Why not, keep yourself in this right position and always persist to do your best..

    Lama tak jumpa. Meh la pi Pedas!!😀

    • al_milangi berkata:

      em akmal,,
      aku pun rindu bangat kat ko ni,,
      memang lame benar kite xjumpe, last jumpe pun tyme kat ulu bendul dlu kan??
      gi pedas?? InsyaAllah,, jike ade kelapangan nanti, kite wat program same2 nagn sahabat2 yg lain,,
      InsyaAllah🙂

  9. Sya'rani berkata:

    Assalamualaikum….ramadhan karim..ingin ana b’k0ngsi dngn shbt2 pmbaca..ana tringt kta2 ustz ana..kta akn lhat t’dpt 2 g0lngn yg b’beza slps rmadhn..yg mne 2 gl0ngn t’sbut adlah ramadhaniun dn rabbaniun…ramadhaniun adlh 0rg yg mnjdi hmba kpd rmadhn shja,mksud nyer gl0ngn ini mlakukn ibdah luar biasa d bln rmdhan dr buln yg len…alhamdulillah,ini adalh ssuatu prubhan yg baik…ttapi apabila b’akhirnyer rmadhan,g0lngan ini kmbali kpd asal sperti biasa…ttapi,sbaliknyer b’laku kpd g0lngn rabbaniun…g0lngn ini mlaku kn ibdah luar dr biasa d blm rmdhn dn mmperhebatkn lg ibdh mreka walupn rmdhan sudah mninggalkn mreka…dn g0l0ngn ni menganggap sume bln adlh bulan rmadhan…subhanallah,lihat lah shbt2 k0ntra antra 2 g0lngn nie…nah shbt2 skelian,mari kta hitung d mna kah kita…adakah kta t’g0lng dlm g0lngn rabbaniun atau rmadhaniun…mari shbat2 kta fikirkn d muhasabah b’sam2….wallahua’lam…:-)

    • al_milangi berkata:

      waalaikumussalam, sya’rani,,
      em syukran jazilan atas tazkirah enta tu,,
      ana berterima kasih sgt2 kat enta,,
      em btol ape yg enta katakan tu,,
      klo nak tengok berkesan ke tidak tarbiah Ramadhan dalam diri kite,,
      lihatlah diri kite selepas Ramadhan,,
      diri kite sahaje yg dapat menilainye,,
      JazakAllah hu khairan kashira, Ya Sheikh🙂

  10. […] baca Kami merinduimu, Ya Ramadhan !! [Part 1] di sini Ramadhan, kehadiranmu satu […]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: