Bicara Hati Seorang Da’ie (Part 1)

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hatiku milik Allah

Alhamdulillah.. Wahai hamba Allah, dah 19 tahun enta hidup kat atas bumi Allah ni. Dah besar enta ni sebenarnye. Maknenye, dah lebih 19 tahun enta mendapat Rahmat dan Nikmat daripada Allah tanpe henti-henti. Pernah tak enta terpikir tentang sume ni ?? Pernah tak enta peduli tentang perkare ni ?? Pernah tak enta mensyukuri segalenye ni ?? Anggota badan, darah, udara, harta, pangkat, keluarge, sahabat, ilmu, makanan, minuman, kegembiraan, kesihatan, dan banyak lagi.. tak terhitung sumenye. Sumenye diberi percume !! Allah tak mengharapkan sebarang balasan pun dari kite. Tapi kite yg mengharapkan Allah untuk sentiase memberi sume perkara tu kat kite. Enta sedar tak ni ?? Enta sedar tak ?? Astaghfirullah😦

Wahai makhluk Allah, enta kene banyak2 bermuhasabah. Muhasabah yg sebenar-benarnye sebagai makhluk yg bergelar hamba Allah. Kite hamba yg terlalu hine disisiNYA, terlalu kerdil disampingNYA, terlalu rendah ditahap kemulianNYA.. Jadi, kite kene banyak meminta, kene banyak merayu, kene banyak menagih kapada Allah. Tapi kite ni sombong !! Bongkak !! Takabbur !! tak pernah pun ade perasaan ingin mencari belas kasihan Allah. Kenape?? Sebab kite terase besarnye diri kite ni, pandainye diri kite ni, bagusnye diri kite ni. Kite rasekan kite tak perlukan Allah. Kite boleh hidup sendiri tanpa rahmat dan nikmatnye. Astaghfirullah😦

Wahai pemuda, pernah enta menghitung dosa-dosa enta, kesalahan-kesalahan enta disissi Allah ?? tak perlu wahai saudaraku. Enta sendiri tak dapat menghitung banyaknye!! Tapi pernah enta mendapat balasan daripada Allah secare terus-menerus, seperti Adam dan Hawa dahulu ?? Ditanggalkan pakaian mereka, dikeluarkan mereka dari syurga, dipisahkan mereka sejauh-jauhnye.. pernah ke enta merasainye ?? Pernah ke dosa-dosa enta tercalit di hadapan pintu rumah enta, sepertimana pade zaman-zaman dahulu kala ?? pernah ke enta mengalaminye?? Tak pernah !! Bahkan nikmat pula yg bersinggah. Kejayaan, kegembiraan, kesenangan, kesihatan, sumenye tetap diberi Allah kepade hambenye yg zalim ni. kenape ?? Sebab Allah sayangkan hamba-hambanye, Allah kasihkan makhluk-makhluknye, Allah cintakan ciptaan-ciptaannye.. Tapi pernah enta buktikan sayang enta, kasih enta, cinta enta kepade Allah ?? Astaghfirullah😦

Wahai manusia yg bergelar da’ie, kembalilah kepada Allah dengan sebenar-benarnye.. Bangkitkanlah semangat pemuda enta sepertimana semangat Rasulullah S.A.W dan para sahabat dulu. Binalah kekuatan Iman dan Taqwa dalam diri enta, berlandaskan panduan Al-Quran dan Hadith, dengan hiasan akhlak cerminan Sunnah Rasulullah S.A.W..Berjuanglah, berkorbanlah, bersemangatlah menegakkan kalimah Allah. Tapi ingat !! Luruskan hati enta kepada Allah. Jangan ade perasaan ria’, inginkan pujian dan mengharapkan balasan selain Allah. Ketahuilah wahai saudaraku, syurga yg Allah sediakan, tak berpadanan langsung dengan amalan-amalan yg enta lakukan. Hatta, segunung amalan enta laksanakan, sebumi emas enta laburkan, seladang unta enta korbankan, sumenye itu, tak senilai langsung dengan harga Syurga yg dijanjikan.  Ikhlas dan murnikan hati dalam melaksanakan segala arahan dan suruhanNYA. Tanamkanlah dalam hati, bahawa enta akan berubah. Ya, enta akan berubah!! Enta akan berubah !! Enta akan berubah menuju Allah..

aku bertaubat padaMu Ya Rabbi

“Ya Allah ya tuhan kami, bimbinglah dan pimpinlah hati-hati kami, iman kami, dan taqwa kami menujuMu Ya Allah..suntikkanlah HidayahMu, TaufiqMu dalam jiwa sanubari kami Ya Allah..moge2, kami tergolong dalam orang2 yg mendapat petunjuk..” Amin YA Rabbal ‘alamin..

Alhamdulillah Ya Allah…

16 thoughts on “Bicara Hati Seorang Da’ie (Part 1)

  1. peace suleiman berkata:

    AKU MERASE KESAL DAN MALU ATAS DIRI KU INI…

  2. Roy Islamic berkata:

    kita harus sentiasa menghisab dri kita wahai sahabatku..
    kita perlu ingatkan mati kerana pabila kita ingatkan mati,
    kita akan rasakan yg nyawa kita dan dri kita hampir dengan Allah SWT..
    Ingatlah wahai sahabatku,perjuanagn sebagai seorang dai’e memerlukan pengorbanan dan kesabaran..
    pelbagai onak dan cabaran yanga akan kita hadapi..
    sebelum kita meneruskan perjuangan kita,kita harus kembali kepada dri kita dahulu..
    kita harus memohon maghfirah daripada Allah azzawajalla..
    sesungguhnya Allah itu Al-Badii(Maha Pencipta) dan Al-Ghaffar(Maha pengampun)..
    kembalilah kita bersama-sama demi menegakkan agama Allah yang menuju sirotol mustaqim..
    InsyaAllah.🙂

    • al_milangi berkata:

      peace suleiman,,
      em perasaan menyesal atas sgala kesilapan dan dosa yg lalu amat baik,,
      bahkan ia adalah anugerah dan hidayah dari Allah untuk hambanye yg berdosa kembali ke jalan yg sebenar,,
      mari kite same2 muhasabah untuk kembali pulang ke jalanNYA,,
      InsyaAllah🙂

      Roy Islamic,,
      syukran atas tazkirah enta tu,,
      renungan untuk kite semua🙂

  3. Akmal Hakim berkata:

    Menarik apabila kita merungkai kata hati kita, meninjau permuhasabahan diri yang sepatutnya kita laksanakan selalukan?

    Kadang-kadang air mata pun boleh menitis, meskipun kita tidak pernah ingin post kannya di blog..

    [tapi dah post pon ok, orang lain boleh muhasabah dengan ayat kita]

    Apapun, daus, terima kasih kerana sejenak menjadi sahabatku~!

    doakan sama2 ye kejayaan kita

    • al_milangi berkata:

      em akmal,,
      btol kate ko tu, muhasabah memg penting,,
      penting sgt untk menjernihkan semula hati2 yg kotor,,
      sbb tu la bleh je kite katekan yg muhasabah ni ibrat seperti membasuh hati, air mate itulah air baki yg mengalir dengan membawa segale kekotoran hati2 itu,, SubhanAllah😦

      Akmal, time kasih gak sudi menjadi sahabat aku sekian lame ni,,
      mge ukhwah kite yg terjalin ni, menjadi kekuatan untuk kite dalam menegakkan dakwah Islam,,
      InsyaAllah🙂

  4. Nur Farhanis Assila berkata:

    nice work =)..btol manusia ne pn dberi nme manusia y mknenye pelupa..kdg2 kte ble bgn je pg2 kte trlupe y kte ne msh hidup sbb siapa..masih brnafas sbb siapa..masih boleh brjalan,brlari,makan y sdp2(memilih pulak 2),minum n ape-apelah ne pn sbb siapa…knpe??sbb jrg nk muhasabah balek diri..thnx 4 this..disaat kte lupalah..kne ade org yg mengingatkan siapa kte..man ana??skali lg thnx 4 d nice blog..

    • al_milangi berkata:

      em betol tu,,
      kite memang pelupa,, selalu terlupa,,
      tak taw ape matlamat kite dicipte,,
      menjadikan kite lali membuat dose,,
      sebab tu kite kene muhasabah diri wpun seketike,,
      untuk mendekatkan diri kepade NYA…

      farhanis,,
      nak kate ‘nice work’ tu xde la,,
      bese2 je,, masih bertatih dan berlatih,,
      thanks lawat blog ana, ingatkan xsudi🙂

  5. Akmal Hakim berkata:

    Sama-sama~

    Eh, dah kawan ni kena bayar tau. Tak boleh free~ hehe..

    Selamat berjaya dalam TEST MODE anda~!

    • al_milangi berkata:

      Hehe🙂

      kene bayar ?? xpe mal,, ko ckap je bape,, aku sanggup bayar,, kerane bagi aku, setelah aku dapat berkawan dengan ko, ape yg aku bayar tadi tu, tak de pape pun, sebab berkawan dengan ko lebih tak ternilai hargenye🙂

      em ko pun gud lux gak tuk exam ko yg akan datang !!

  6. miness~ berkata:

    salam ziarah n senyuman=)

    very nice post.sgt2 touching.huu

    “xkn kau rasai cnta yg sejati melainkn cnta pd YG ESA”

    sm2 kita tpup iman kita kpd Allah..
    i’Allah.^^

    • firdaus muhammad berkata:

      Salam menjemput penziarah :))
      time kasih datang jenguk blog ni,,

      InsyaAllah,, kite bukan je nak topup iman kite je,,
      klo bleh, kite tolong topupkan untuk kawan2 kite gak,,
      kdg2 tu, diorang xpasan yg “kredit” diorang dah nak abis,,
      jadi same2lah kite saling topup mentopup kan Iman antare satu dengan yg lain,, huhu🙂
      InsyaAllah

  7. husna berkata:

    salam ziarah,
    emm sudah berbulan-bulan tidak ku dengar kalimah2 teguran ini,
    sangat terharu dan sangat sedih,walaupun untuk enta, tp enti disini juga mengambil iktibarnya,
    diri sini tiada siapa yang mengingatkan melainkan diri sendiri,
    diri ini dahla amat lemah, sangat merindukan tarbiyah,
    tibe2 sedih plak, uhuu~

    • firdaus muhammad berkata:

      salam ziarah diterime dengan terbuke,,🙂
      em Husna, btol cakap ko, kehidupan di luar skang ni, terlalu jauh bezenye dengan kehidupan kat skola dlu,
      peringatan, nasihat, teguran, terlalu mudah kite dapat, xyah nak carik2, tapi skang ni, sumenye bergantung kekuatan mujahadah kite,
      kalau kuat Iman dan semangat kite, InsyaAllah, kite akan terus istiqamah untuk kearah kebaikan,, tapi kalau xde semangat dan kekuatan Iman, sebaliknye akan berlaku,,
      marilah kite same2 ingat mengingati sesame kite kearah kebaikan..
      InsyaAllah🙂

  8. asrulhadi berkata:

    salam..ana xlupe nta la..masih ingat insyaALLAH..(^_^)salam perjuangan!

  9. asiah berkata:

    bile menjadi seorang daie nie..
    hidup selalu diuji…
    dengan musibah… dgn kesibukan…
    dan macam-macam lagi dugaan…
    semua itu hanya ujian dr Allah..tanda kasih sayang kpd kita…
    semoga kita masih lagi kuat..
    selalu bersyukur dgn nikmt yng diberi_NYA kepada kita…
    InsyaALLaH…

    • firdaus muhammad berkata:

      InsyaAllah,,
      syukran atas nasihat enti tu,,
      Ye !! kite mesti kuat !!
      Kuatkan Iman dan Semangat Mujahadah kite,,
      Teruskan perjuangan !!🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: