Perjuangan yang belum selesai

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-Ayuh Kite Selesaikan !!!

Ya Allah, hebatnye hambe-hambeMu ini Ya Allah.. terlalu kuat Iman mereka, terlalu teguh akidah mereka, terlalu tinggi keperibadian mereka.. Ya Allah, bagaimane untuk aku mencontohi mereka-mereka ni ?? seringkali aku memikirkannye.. terase malu dan kerdil sangat diri ni..

Cube kite lihat keperibadian Abu Bakar As-Siddiq..penuh dengan kepercayaan kepade Rasulullah, sentiase membenarkan Baginda walaupun di sanggah dek musuh yg durjana, sanggup berkorban ape sahaje di jalan agame yg tercinte..Kau terlalu banyak berkorban wahai Abu Bakar, usiamu, hartamu, semuanye Kau laburkan dalam Islam.. Kabaikkan terpuji mu ini sungguh agung, sehinggekan dirimu disebut oleh Allah didalam Al-Quran.. SubhanAllah hebatnye Engkau.. Siape yg tak kenal Khalifah Islam yg pertame, yg penuh dengan sifat tanggungjawab dikala manusia masih menangisi pemergian Rasulullah, yg mengukir sejarah menyelesaikan masalah murtad yg berleluase ketike itu, siape lagi kalau bukanmu, Abu Bakar, manusia yg dijanjikan syurga oleh Allah.. tak ternilai balasan yg Kau terime Abu Bakar, Ya Allah..berilah kekuatan sepertinye kepade kami Ya Allah..

Perhatikanlah Saidatina Khadijah.. seorang wanita yg Rasulullah S.A.W. sangat sayang. Sehinggekan Aisyah pun ade sedikit perasaan cemburu kepademu, Khadijah. Kaulah pendamai hati Rasulullah, Kaulah pembantu Rasulullah, Kaulah penyumbang kepade jalan dakwah Rasulullah.. Kau tak pernah lupe untuk menyumbang harte-hartemu fi sabilillah..SubhanAllah, sehinggekan diakhir riwayatmu pun, kau masih memikirkan tentang dakwah suami tercintamu itu. Pilunye hati ni mengenangkanmu.. tak ade pengganti untuk mu. Walaupun aku cari diseluruh alam ini, tak kan ade seorang wanita pun yg menyamaimu..Tahniah, wahai Khadijah..Kaulah wanita terhebat !!

Lihatlah Bilal bin Rabah.. teguhnye pendiriannye. Demi mempertahankan Iman dalam diri, die sanggup diperlakukan. Dihempap dengan batu, ditengah-tengah panas lagi, diseksa, dipukul, diperlakukan lebih teruk dari binatang.. tapi ape yg keluar dari mulut die ?? Ahad..Ahad..Ahad.. Ya Allah, kuatnye pegangan akidahnye.. Bilal, kau sungguh berani, kau tak ade perasaan gentar pun, ape yg kau nak, ape yg kau harap, ape yg kau pegang, ape yg kau mahukan, cume ISLAM..SubhanAllah ..

Selidikilah keimanan keluarge sumaiyah.. sanggup mempertahankan akidah dan Iman, sehinggekan nyawamu, kamu pertaruhkan..hebat sungguh didikan dan tarbiah dalam keluargemu, sumaiyah. Diberi pilihan, Iman atau kekufuran, diugut bunuh seluruh keluargemu, namun semua itu tak pernah melemahkan semangat juangmu terhadap Islam.. Keimanan dan akidah menjadi penenang dan ketekadanmu, wahai insan mulia..Ya, kamu semua mulia, sungguh mulia dirimu di mate Islam..

Kenalilah para sahabat Rasulullah S.A.W yg lain.. mempunyai keteguhan Iman, kekuatan akidah, keterpujian akhlak.. sumuenye hasanah, semuenye indah, semuenye membina bi’ah solehah.. Ya Allah, tidak tercapai akal ku memikirkannye, bagaimane tarbiah yg cukup singkat daripade Rasulullah mampu melahirkan generasi unggul dunie. Inilah yg dikatekan Keagunganmu Ya Allah.. kami benar2 mengaguminye.. kami benar-benar mahu mencontohinye..

Akhirnye, kenalilah, perhatilah, telitilah, selidikilah pula diri kite, sahabat kite, masyarakat kite, bangse kite, saudare seagame kite… Astaghfirullah, tak perlu untuk dibandingkan kekuatan Iman dan pegangan akidah orang2 yg diredhai Allah ini. Sungguh jauh perbezaannye. Kami lemah Ya Allah, kami sememangnye mahu mengikuti jejak langkah mereke semue. Tapi ape daye kami Ya Allah, inilah umat akhir zaman yg amat dibimbangi Rasulullah S.A.W., kami memang ramai, tapi kami ibarat buih dilautan sahaje. Lemah, tak berdaye melawan musuh kami yg sedikit itu. Remaja, belia, sumenye hanyut dibuai nafsu dunia yg durjane itu. Itu semue rancangan musuh2 kite !!!! Mereka bergelak tawe melihat kelemahan kite. Ya Aiyuhash Shabab !! Bangun !! Bangun !! bangun dari tidurmu yg lena !! kamu sedang dipermainkan, kamu sedang dimusnahkan, kamu sedang dihancurkan… sedarlah wahai saudaraku.. sudah lebih 85 tahun dunie tanpe pimpinan sistem Khilafah Islamiyah.. mereke gembire, mereke suke tak terkate melihat kegagalan kite sume. Mereka menyangke yg kite tak mampu bangkit.. TIDAK !!!! Kite mampu bangkit. Ayuh !! kite bersatu, kite berpadu, bersatu padu menentang musuh2 Islam. Yakinlah, kite boleh, kite semue boleh, bangse kite boleh, AGAMA kite boleh !! Ayuh kite semue!! Bangkit maju kehadapan, Melaungkan kalimah Allah!! jihad fi sabillillah !! TAKBIR !!Kite Harus Bersatu !!

“Ya Allah ya Tuhan kami, kami memohon kekuatan, kesatuan, pertolongan dariMu Ya Allah.. bantulah kami, permudahkanlah urusan kami, rahmatilah kami dan berkatilah kami Ya Rabbi..” Amin Ya Rabbal ‘alamin..

Alhamdulillah Ya Allah…

4 thoughts on “Perjuangan yang belum selesai

  1. roy islamic berkata:

    salam..

    alhamdulillah sahabatku..
    benar semua kata2 mu itu..
    kita sebagai umat akhir zaman yang dibimbangi Rasulullah SAW..
    kite dah lame diherdik,dimaki,dicerca,dihina dan ditindas oleh puak2 kafir..
    namun adakah kita hanya boleh berdiam diri tanpa melakukan ape2?
    Tidak sahabat2 sekalian!!!!
    kita mampu bersatu melawan kafir laknatullah!!
    kita mampu mengalahkan mereka!!!
    tiada sebab untuk kita terus ditindas dan dipermain2kan oleh kafir laknatullah…
    sudah terang,nyata lagi bersuluh, Allah berfirman didalam alQuran:

    “…………….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Dan apabila Allah mengkehendaki keburukan terhadap sesuatu kaum,maka tiada yang dapat menolaknya dan tiada pelindung bagi mereka selain Dia.” (Sura Ar-Ra’d : ayat 11)..

    Jadi,marilah kita sama2 bangun!!
    demi menyahut seruan Ilahi untuk menegakkan Agama Islam..
    Semua Syabab!!!
    bangun!!
    kitelah harapan Agama!!
    demi memartabatkan maruah agama Islam..
    dan menyeru kepada Ma’ruf dan mencegah segala kemungkaran!!

    Semoga apa yang kita lakukan sentiasa ikhlas kerana Allah..
    demi mencari mardhotillah..

    InsyaAllah….(^_^)

  2. Nur Farhanis Assila berkata:

    salam..

    mamang hebat kalau dpt mncntohi mereka semua ne…
    trfikir kalau kite kt tmpt mrk dpt ke kite brthn..Ya Allah..lemahnye iman..

    tertarik dgn kisah khadijah,aishah n sumayyah..kalaulah dpt jd mcm mrka ne..alangkah bahagienye..satu lg yg ana kagum rabiatul adawiyah..mngabdikan diri hnya pd yg satu..
    insyaAllah kisah2 sahabat yg dh anta post ne bleh jd pmbangkit smngt utk mmbngkitkn Islam dan mnegakkan kmbali syiar Islam dr dtndas kafir laknatullah..jihad fisabilillah..

    • firdaus muhammad berkata:

      InsyaAllah,, hebat2 !!
      rasenye enti yg patut bagi tazkirah tentang ni🙂

      tu la, kite ni kene banyak belajar dari Sirah,
      baru la kite dapat belajar dari mereke,
      mmg kite xdapat nak lakukan semue,
      tapi kite kene BERJUANG untuk melakukan semue,
      sebenarnye, tujuan utama ape yg ana tulis ni untuk menyedarkan diri kite n sume pemude2 dan belie kat luar sane,,

      so, jom kite ‘kejutkan’ kawan2 yg lain !! 🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: