Latihan untuk Berkorban

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

“Salam alaik. Seminggu menjejak kaki di bumi barakah ini, hati sayu & sendu melihat kebesaran-Nya. Insya-Allah 6 hari lagi akan ke Arafah. Doakan saya sihat & dapat beribadah.” {+966559926367}

Em begitulah tertulisnye satu mesej yg aku terime pade 19 November jam 1130 p.m yg lalu. Aku pun tertanye-tanye, sape la yg bagi mesej ni. Aku reply mesej ni tanye sape, tapi tak terreply balek oleh si die. Tak pe lah. Cume dalam kotak pemikiran aku ni, kuat mengatekan, yg tu Cg. Nafizah, cikgu bahase Melayu aku dulu, sebab setahu aku, tahun ni beliau di takdirkan menjadi tetamu Mulia Allah di Makkatul Mukarramah. Em entah la. Tak kisah la sape2 pun, yg penting, kami di sini mendoakan kamu di sana. InsyaAllah🙂

Bercakap tentang musim haji dalam bulan Zulhijjah ni, baru minggu lepas, kite mule sambut Hari raye Aidil Adha. Em kat tempat aku cam bese la, awal pagi lagi dah bergema takbir memuji Yang Esa. Disusuli dengan dengan sembahyang raye, dan kemudian sembelihan qurban pula bermule. Em ade satu perkare lagi yg selalu berlaku dalam waktu2 sebegini, enset aku memang tak henti2 berbunyi. Ape lagi, mesej datang la. Hehe🙂. Mesej raye dari sahabat2 bertalu-talu datang, tapi bagi aku, bende sume ni bagus la jugak, at least ia menjadi satu wasilah penyambung ukhwah. Betul tak ??

Untuk entry kali ni, actually aku bukan nak cakap pasal suasana raye, tapi aku mungkin nak berdiskusi sikit tentang ‘ibrah di sebalik raye kite ni. InsyaAllah..

Sejarah hari raye Qurban, ade ke yg masih tak tahu ?? em mustahil !! Sejak kecil lagi kite telah dibesarkan dengan kisah2 anbiya’, dan kisah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim dan Ismail, merupakan satu kisah pengorbanan yg memang famous dalam kalangan kite, bukan ?? sebab tu la, bile disebutkan saje, hari raye Qurban, juge dikenali dengan hari raye Haji ni, perkare pertame yg bermain dalam kotak pemikiran kite adalah kisah ni.

Memang benar, sungguh luar biasa pengorbanan dua beranak ni. Siape saje yg sanggup menyembelih anaknye sendiri, di kala saat bertemu untuk melapaskan rindu baru saje bermula. Itu si Ayah. Si anak pula same saje fi’il nye.

“Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” Ia menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insyaAllah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar” (Surah As-soffat: 102)

Ya Allah, besar sungguh kekuatan akidah yg terbina kukuh dalam jiwa dua Rasul-Mu ni Ya Allah.. sanggup berkorban demi menjalankan arahan dan perintah Mu. Dan inilah seharusnye kite jadikan tauladan dalam kehidupan seharian.

Berkorban untuk agama !! Cube kite tanye diri kite, dah bape banyak pengorbanan yg kite lakukan untuk agama kite ?? dah bape banyak sumbangan yg kite lakukan untuk Islam ?? diri kite je la yg boleh jawab soklan ni. Kekuatan dalaman kite seharusnye kite titik beratkan, iaitu kekuatan yg mampu melawan nafsu yg ingin bermaharajalela dalam jiwa kite. Jangan biarkan Iman kite dikawal nafsu, tapi biarlah nafsu kite dikawal oleh Iman. Jangan diri kite bertuhankan nafsu, tapi biarlah Iman yg menentukan Allah sebagai Tuhan.

Tidak akan muncul satu generasi Islam yg unggul, jike tidak ade pengorbanan terhadap Islam, dan setiap pengorbanan memerlukan kekuatan mujahadah untuk melakukannye. Dan ketahuilah, kekuatan ini bukanlah untuk ditunggu, tapi kekuatan ini harus dibina. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, jike mereka tidak mahu mengubah nasib mereka sendiri.

Jadi, marilah kite melakukan sedikit perubahan dalam diri kite ni. Perubahan ape ?? Perubahan diri yg mempunyai semangat berkorban yg tinggi. Berkorban harte, mase, nyawe kite, sumenye kite leburkan kepade Islam. Ia, mungkin sukar untuk dilakukan, tapi ia memerlukan latihan, kesungguhan dan keazaman yg tinggi untuk laksanekannye. Banyakkan menderma, luangkan mase untuk Allah, tingkatkan usaha dalam dakwah… InsyaAllah, moge2 usaha dan latihan kecil kite ni dapat tingkatkan semangat berkorban dalam diri kite. InsyaAllah..

“ Ya Allah ya Tuhanku, kami bermohon kepadeMu Ya Allah, kuatkanlah hati kami dalam memikul beban dakwahMu, tabahkan hati kami dalam melaksanekan segale suruhanMu, cekalkan hati kami dalam meninggalkan segale laranganMu..bantulah kami, permudahkanlah segala urusan kami…” Amin Ya Rabbal ‘alamin..

Alhamdulillah Ya Allah…

7 thoughts on “Latihan untuk Berkorban

  1. Akmal Hakim berkata:

    Haha.. Tak silap tu nombor Jordan tu daus,,

    Hebat hang sampai bergema nama hang kat bumi anbiya’ tu..

    Nak aku investigate tak?😀

  2. firdaus muhammad berkata:

    Haha,,
    ye ke nombor Jordan ??
    aku mane la taw,,
    ish tu ntah2 tersilap antar kot,,
    hehe,,
    tapi klo ko nak investigate,, bleh je ,,🙂

  3. mira berkata:

    salam ziarah..~~
    tumpang lalu..lama xsinggah cn..
    mn ambik chat kat tepi 2 eh??

    • firdaus muhammad berkata:

      salam menyambut penziarah,,
      pasal chatbox kat tepi tu,,
      em ana amek kat blog orang lain gak,,
      hehe🙂
      tak nak try ke ??🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: