Kem Remaja Muslim ‘o9

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Em cuti semester tibe lagi. Inilah saat yg aku tunggu2. Tapi sebelum bergembire, aku dah settlekan dulu dah final exam yg amat getir. Aku dah usaha, kini aku bertawakal !!

Aku tak nak piker pasal exam, sejak aku habis final je, perkare utama yg aku pikirkan adalah pasal program. Hehe🙂. Selang bape ari ‘hari kemerdekaan’ku, aku telah pergi satu kem anjuran Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) di Sik, Kedah. Inilah program pertama aku. Tiga hari di sana, kemudian aku balik UTP, seterusnye kemas2 barang, dan aku pulang ke kampong halaman.

Sejak duduk di rumah ni, aku lebih banyak ziarah rumah sahabat, kuar ngan sahabat, sahabat ziarah rumah aku, lebih kurang camtu la. Memang tak lekat kat rumah la aku🙂. Ade jugak la beberape sahabat yg dah lame sangat tak jumpe, akhirnye ketemu juge kami. Arsyad, Aidil, Faris, sume ni dah lame aku tak jumpe, tapi dengan ketentuan Allah, jumpe jugak tyme cuti ni. Alhamdulillah..

Pade 12-14 Disember yg lepas, aku telah ditawarkan untuk mengikuti satu program anjuran Kelab Remaja ISMA (KRIM) di Port Dickson. Kali ni bukan sebagai peserta, tapi sebagai fasilitator. Kem Remaja Muslim ’09, em ni la name program tu. Peserta2 terdiri putera & puteri dari umur 13-17 tahun. Sebenarnye, aku dah taw kem ni dah lame, cume tak taw lagi dapat ke tak jadi fasi. Hehe.. aku nak sangat pergi kem ni jadi fasi, sebab cuti sem lepas ade Jambori KRIM Nasional di ulu bendul, tapi aku tak dapat pergi jadi fasi, aku ade program Soaring The Eagle (STE). Tapi kali ni, Alhamdulillah, aku ade kesempatan. Kalau aku nak cite satu persatu pasal kem ni, memang panjang la. Mungkin secare ringkas tu, InsyaAllah.

Kali ni, dari Kuala Pilah, aku ngan sahabat karibku, Afnan, berkesempatan untuk pergi. Sume fasi berkumpul di Masjid Taman Rasa Sayang, Senawang pade malam Jumaat lagi. Ade taklimat untuk kami. Pagi Sabtu, aku dangan Afnan ditugaskan untuk menguruskan bahagian pendaftaran di Stadium Paroi. Em first time kot, kelam kabut gak pade mulenye, tapi Alhamdulillah sumenye gembire di waktu pendaftaran. Hehe🙂

Kemudian sampai sahaje di sana, kami terus memulakan tugas2 kami. Kat sane, terserempak la jugak cikgu2 kami. Selain ustaz Mad Shah iaitu ustaz ISMA di SMKAP, kami jumpe jugak Teacher Mardziah, teacher English aku tyme form 4 & 5. Die hantar anak die kat program tu, tu yg terserempak tu.

Sepanjang program tu berlangsung, bagi aku secare jujur la, ni la program pertame yg aku terase benar2 menjadi seorang fasi. Memang seronok !! walaupun aku fasi, tapi pengalaman dan ilmu yg aku dapat, macam menjadi seorang peserta plak. Hehe🙂.. program2 die sumenye bagus2. Outdoor & indoor, sume ade. Rafting, jungle tracking, games, ceramah, motivasi, dan pelbagai slot2 lain yg amat menarik. Memang penuh dengan pengalaman dan kenangan yg berilmiah. Aku memang tak dapat cite satu persatu, tapi mungkin bape keping gambar kat bawah ni ade la sikit gambaran. Aku memang tak pandai tangkap gambar, jadi tak banyak yg dapat aku tunjuk kan..hehe🙂







Ya Allah ya Tuhanku, kami bermohon kepadeMu keampunan, kerahmatan, keberkatan dan kesejahteraan Ya Allah.. bimbinglah kami, pimpinlah hati kami, ke jalan yg Kau redhai Ya Allah.. moge2 kami menjadi hambaMu yg benar2 patuh dan taat kepade segale perintah dan larangan Mu Ya Allah… Amin ya Rabbal ‘alamin…

Alhamdulillah Ya Allah…

2 thoughts on “Kem Remaja Muslim ‘o9

  1. Akmal Hakim berkata:

    Cameraman tak ada ke kat situ? hehe

Tinggalkan Jawapan

