Bait Al-Amin

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

I Luv All of U So muccchhhh !!!

Alhamdulillah, akhirnye abis jugak pekse aku untuk sem ni.. penuh dengan cabaran & dugaan untuk kami sume tempuh, akhirnye sampai ke kemuncaknye juge.. seperti bese jugak la, bile tyme cuti sem jek, aku dah mule susun program2 untuk penuhi cuti sem ni .. dan cuti aku di mulakan dengan sebuah program yg dah lame sangat aku tunggu2.. sius dah lame, program pe ?? Ha !! ni la yg aku nak cite .. hehe ..๐Ÿ™‚

TC EduTour 2010

Ini la name program tu .. program berjalan-jalan bersama-sama dengan anak2 yatim & warga miskin Bait Al-Amin .. mungkin aku cite sikit la ape kebendenye sume ni kan ..๐Ÿ™‚ actually, aku merupakan salah seorang komiti TUNAS CEMERLANG (TC) 2010 .. TC ni adalah event tajaan sepenuhnye oleh CyberSecurity Malaysia .. diorang bagi kami sponsor, then kami jalankanlah program selama setahun dengan anak2 yatim ni … macam2 program la yg kami buat, dan salah satunye, ni la TC Edutour .. kami berjalan2 ke Melaka ..

Susah untuk aku citekan semuanye.. aku tak tahula camne nak cite.. susah untuk mengungkapkan perasaan dalam hati ni ke sebuah bentuk penulisan .. tapi aku cube la .. actually, xde perkataan lain yg boleh aku ungkapkan selain perkataan sangaaaaaaaaaaaaat seroooooonoookkk !!!! ๐Ÿ™‚

Korang sume xkan dapat merasa perasaan ni, kalau xsertainye sendiri.. sius lain .. kalau korang sume pernah bawak adik2 pergi jalan2, bawak adik2 tadika ke, sape ke, pergi melancong, bagi aku sius xsama bawak anak2 yatim ni .. lain .. lain .. susah untuk aku cakap kelainan tu, tapi aku dapat merasakan, sebab aku pernah bawak adik2 jugak dibawah program NAZIM, tapi ni adik2 yg beribu & berbapa, yg hidup sebumbung dengan parents diorang .. aku dapat rase lainnye ..๐Ÿ˜ฆ

Sepanjang Edutour ni, aku selaku facee, kene la jage adik2 ni, bawak adik2 pusing2 kat Melaka ni. sebenarnye, diorang sume ni, xpernah lagi pergi Melaka, kalau ade pun, juz pergi rumah saudara, camtu la lebih kurang .. tapi sebelum kami jejak ke Melaka, kami sinnggah dulu di KL. Kami ziarah pejabat CyberSecurity dulu, then lawat Pusat Sains Negara. Pastu baru la bertolak ke Melaka ..

Kebanyakkan tempat yg kami lawat, aku rase bnyak tgok muzium2 .. ye la kan, kat Melaka kan bnyak muzium, so kami bawak la adik2 ni .. sepanjang 3 hari tu, kami penuhi mase2 adik2 ni dengan pelbagai tempat lawatan la.. yg paling aku ingat, adik2 ni suke naik Menara TamingSari.. kami pergi waktu malam, so bile naik menara tu, dpat la tgok Melaka waktu malam.. cantik sangat .. suke aku tgok adik2 tu gembire .. SubhanAllah ..

Lagi2 yg paling aku xlupe, tempat terakhir lawatan kami, Taman Buaya. Sebenarnye, name jek taman buaya, tapi buaya die kat satu tempat tu jek, yg lain banyak games. Hehe๐Ÿ™‚ kat situ ade 3 rumah taw.. Rumah Hantu, Rumah Dinosour, Rumah Cermin ajaib.. lebih kurang camtu la name rumah tu .. punye la excited adik2 tu nak masuk, sume tarik abang2 & kakak2 nak masuk .. memang tergambar wajah ceria adik2 tu, sius ceria !!!!! aku sangat2 gembire tyme tu.. sangat2 gembire melihat adik2 gembira .. aku pimpin adik2, pegang adik2, peluk adik2 .. ye la adik2 takuuuuuttttt !!! sayang adik2 ..

Aku ingat ayat adik2 tu, โ€œBang, nak masuk, nak masukโ€ .. bile dah masuk jek, โ€œArggghhhh takooot, bang takooot..โ€ .. geli hati tgok telatah adik2 tu.. aku taw, bukan selalu diorang pergi tempat cam2, so aku xkesah langsunng ikut kerenah adik2 tu.. abang sayang adik2, sius sayang sangat2 ..๐Ÿ™‚

Kami sume sampai kat umah adik2 tu, lebih kurang pukul 11.30 malam. Ni la saat yg paling aku xsuke .. mmg sedih hati ni taw adik2, adik jek xtaw,, huhu๐Ÿ˜ฆ ..

Dah satu sem aku ngan adik2 ni, dah hampir sume aku kenal .. tak ramai sangat pun, 49 orang jek .. mudah kenal .. dan dalam 6 bulan aku kenal adik2 ni, yg aku perasaan, mereka ni mmg kurang kasih sayang, xsama ape yg kite dapat, dengan ape yg adik2 ni dapat.. sedih hati ni dengar cite2 adik2 ni.. cite silam mereka membuatkan hati ni sayu sangat.. sayu sangat2.. tabahnye hati adik2, membuatkan abang kuat !!๐Ÿ˜ฆ

Aku ingat lagi, mase kat Melaka tu, sume beli hadiah untuk Ibu masing2 .. sedih tengok adik2 ni .. ade yg beli baju, kipas tangan, cenderamata .. โ€œadik nak beli tuk mak la abang ..โ€ .. Ya Allah, sedih hati ni.. sedih .. dalam kesusahan diorang pun, kasih kepada ibu xpernah luntur pun kat hati adik2.. SubhanAllah .. abang kagum ngan adik2, abang kagum sangat2 ..

Macam aku ckap awal2 tadi, korang xkan rase seperti kami komiti sume rase, kalau xikut same ape yg kami lakukan ni.. perasaan ni ssh nak aku cite & kongsi, susah sngat nak ungkapkan .. lepas sem ni bukak, kami akan bersama dengan adik2 lagi.. tunggu taw adik2 .. xsabar rasenye.. habis jek program tu, sius aku xleh lupekan adik2 tu, sampai terbawak2 kat mimpi taw,, sius aku cakap .. punye la rapat kami skang, sehinnggekan cam dah adik sendri plak .. ish kalau la adik2 dapat bace dalam hati abang ni.. Allah ..

Adik2.. abang nak cakap sesuatu la kat adik2, adik2 nak taw, ABANG RINDU SANGAT2 kat ADIK2 .. abang sayang adik sangat2 ..

Alhamdulillah Ya Allah …

21 thoughts on “Bait Al-Amin

  1. unknown... berkata:

    salam…em,,dpda ape yg dgmbarkan dlam coretan ni ..nmpak best amatamat…๐Ÿ™‚ ..insyAllah,,,ad rzki n ksmpatan,ana akn try join prgram cniy…cnew la rsenye kan..?๐Ÿ™‚

    • firdaus muhammad berkata:

      wsalam,,
      hi unknown !!๐Ÿ™‚
      em act, bukan la nak kate ape, mmg betul ape yg enta ckapkan tu, sius best !! ana xtipu,,
      jom la beramah mesra ngan adik2 yg senasib ngan mereka ni,,
      diorang mmg perlukan perhatian & sokongan dari kite,, huhu,,
      papepun thanks 4 ur comment๐Ÿ™‚

  2. unknown... berkata:

    unknown??sape 2??hahaha…:D..insyaALLAH,,,kalau dberi ksemptan…alar…komen je..bukan bg hdiah pon…:p

  3. Violet Orchid berkata:

    salam, firdaus.

    lame rasanya tak jenguk Huffatul Jannah
    terima kasih kongsi pengalaman disini
    boleh juga ana ambil iktibar

    human soul needs to be nurtured
    moreover the orphans
    we need and we must let them know
    that they are never alone in this world
    the most essential thing
    that we must show them is
    that we love them!

    • firdaus muhammad berkata:

      wsalam,,
      sekadar pengalaman bese2 jek,,
      Alhamdulillah, ana antare student yg terlibat menjyakan event ni,,
      syukur sgt2,, huhu ..

      syukran atas ziarah๐Ÿ™‚

      • Fitri Jamil berkata:

        Moga perasaan ini berkekalan dan memberi semangat kpd sume komiti utk teruskan program ni walaupun dh xde sponsor utama utk tahun hadapan…

        Bdk2 ni unik sbb diorg kuat,sgt2 kuat.klu org dewasa pun aku rs x kuat mcm diorg.

        mmg rasa diorg ni mcm adik sendiri dh pun…

        • firdaus muhammad berkata:

          fitri,,
          betol2.. diorang kuat sgt,,
          mudah mesra ngan orang, memang terasa cam adik sendri dah pun..๐Ÿ™‚

  4. Akmal Hakim berkata:

    Still long way for us to walk. Keep doing it. Try, then think.

  5. katif-Baitalamin berkata:

    time ksih abg daus sbb,abg share cite nie kat blog abg…..arap2 biarlh rndu abg kt kmi x pudar….kalo da msa dtg aa jnguk kmi kt sni ek…….cyg abg daus……

    • Huffatul Jannah berkata:

      SubhanAllah.. xsangka ada jugak adik bait al-amin baca blog abg…
      rindu abg mmg xkan pudar.. lama abg beramah mesra dengan semua..๐Ÿ™‚

      insyaAllah, jika ada kelapangan, sampai la abg ke bait al-amin tu..๐Ÿ™‚

  6. salam,,abg firdaus.

    kito..smua rndu sgt kat ,abg daus

    • Huffatul Jannah berkata:

      subhanAllah.. ramai nye komen… abg punsayang kat sume.. rindu nak datang sana ..
      tapi abg agak sibuk.. insyaAllah.. masa terdekat, abg datang..๐Ÿ™‚

      tunggu abg taw.. huhu

  7. as”kum abg,sya dh bce smue luahn ati abg 2..sy rse nk tacyng pn ade,hehe…..abg pe khabr?sht ke?sy pn rndu sgtttttttttttttttttttttt2 kt abg?abg rse ble blh jmpe kteorng ag?kteorng tringn nk jmpe abg,klau ble sy mntk abg tdo kt asrma kteorng beberpa ari bleh x?dlm diam2 pn sy rse sdh tpi sy x tnjuk kt orng laen yg sy sgtttttttttt sdh ble abg blik ke utp…..klau abg ade mse dtg la agy ke telatak Bait alamin ni……….

    • Huffatul Jannah berkata:

      abg pun rindu + sayang kat semua.. belajar rajin2 taw..
      abg sihat jek kat sini.. harap adik2 pun sihat..

      ramai2 komen.. terharu abg.. huhu..

  8. assalammualaikum… abg firdaus saya mengucapkan trima ksih krn abg2 faci mmbawa kami prgi brjalan ke melaka.saya syg abg firdaus syg sgt………..

  9. ASSALAMMUALAILUM…SYA HRAP ABG X LPA KT SYA..SYA RNDUW KT ABG SBB LMA X JMPA…ABG CMNA CHAT X…?

    • Huffatul Jannah berkata:

      waalaikumussalam..

      abg sihat ?? adik2 semua g lain, sihat ??
      abg pun rindu kat adik2 semua..
      insyaAllah, dalam masa terdekat, abg datangs ana ye..๐Ÿ˜ฆ

  10. farhani aris berkata:

    orang yang pengasih akan sentiasa dirindui..
    kasihlah mereka sbb
    mereka perlukan perhatian dari seorang abg seperti kamu akhi firdaus..=)
    kasih sayang kamu kepada manusia akan mendekatkan kasih kamu kepada yang maha esa..
    insya’allah..=D

    • Huffatul Jannah berkata:

      subahnAllah..
      betol ape yg dinyatakan tu..
      sy setuju sgt..
      syukran jiddan๐Ÿ™‚

      berusaha menjadi yg terbaik.
      moga kamu juga begitu..๐Ÿ™‚

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: