Ku cintai dia, Ya Allah ..

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Assalamualaikum .. SubhanAllah.. jauh menung sheikh !!

Waalaikumussalam.. Eh Akhi, Ya Allah terkejut ana.. eh jemput duduk akhi, duduk.

Terima kasih.. pe kabar ??

Alhamdulillah, ana sihat akhi.. Ya Allah rindu ana kat akhi..

em ana nampak enta dari jauh tadi,sorang2 jek. Enta tggu sape ?? eh makwe ek ?? hehe.

Eh akhi ni, bergurau plak. Xde la, ana duduk saje2 je ni. melihat tasik ciptaan Allah kat depan ni. Ya Allah betul2 menenangkan ana..

oh ye ke.. MasyaAllah, kagum ana ngan enta ni, dari dulu ana perhatikan enta, sejak enta jadi adik usrah ana lagi, satu perkare yg ana betul2 kagum ngan enta ni, nak taw x ape??

Eh nak2.. ape akhi, ape ?? nak taw, nak taw.. hehe🙂

Eh excited la plak adik kesayangan ana ni.. ana kagum ngan enta. bile enta perlukan ketenangan jek, enta mesti camni. Perhatikan segala ciptaan2 yg terbentang luas, perhatikan segala ciptaan Allah, enta jarang mengeluh, enta jarang menyalahkan situasi, enta pasrah, enta tabah.. Ya Allah, eh ana kagum la ngan enta..

eh akhi ni, angkat ana lebih2 plak. Hehe. Ana bese2 je la. Akhi jauh lebih hebat dari ana. Ana lebih kagum ngan akhi. Entahla akhi, ana mmg dah ditarbiah macam ni kot. klo ade pape yg merunsingkan pikiran ana je, ana selalu duduk sorang2, bercakap sorang2, menenangkan fikiran berseorangan.. tapi macam akhi slalu ckap kat usrah la, “ingat !! kite bukan keseorangan, kite ade Allah, kite ade pertolonganNya, kasih sayangNya, CintaNya..berpautlah padenye, berpeganglah..nescaye kite akan bahagia dunia akhirat”.. kate2 akhi ni, betul2 bersemadi dalam hati ana ni..

Ya Allah, enta ingat lagi ape yg ana kate tu. Terharu sungguh hati ana. Hehe🙂 Em ana rase enta macam ade masalh jek, dari raut wajah enta tu, ana kenal sangat dah, em enta xnak berkongsi ke ngan ana ??

Eh macam mane akhi taw ?? eh muke ana pucat sangat ke ?? eh xde la, muke ana bese je ni.. eh camne akhi taw ni,, eh akhi ni..

Enta.. enta.. dengan orang lain, mungkin enta boleh sorok2, tapi tak dengan ana kot. Ana knal enta dah lame, dekat 3 tahun. ape enta suke, xsuke, sume ana taw. Cite la kat ana, mane la taw dapt kurangkan sikit masalah enta tu..

SubhanAllah, ana mmg kagum dengan akhi dah lama taw, hanya akhi je kenalan rapat ana yg taw2 je klo ana ade masalah, ana betul2 kagum ngan akhi.. terharu hati ana sheikh ..😦

Eh ni dah tiru ayat ana ni.. hehe.. dah2,, kongsi la ngan ana masalah enta, mana la taw kalau2 ana dapat bantu.. insyaAllah..

Ya Allah, akhi.. xtaw la camne ana nak cite kat akhi pasal masalah dalaman ana ni.. masalah yg dah lama ana simpan dalam lubuk hati ana ni.. masalah yg dah lame ana pendamkan.. Astaghfirullah.. maafkan ana akhi.. maafkan ana.. berdosa nye diri ana ni.. Astaghfirullah..😦

SubhanAllah.. Mus’ab.. jangan sedih2 camni.. enta takde salah pape pun kat ana, tak perlu mintak maaf kat ana.. mari sini kat ana.. Ya Allah.. dah2 jangan sedih2.. cite kat ana, ape yg berlaku sebenarnye.. insyaAllah, ana sedia mendengar..

Hati ana akhi, hati ana.. hati ana dah tak macam dulu lagi.. hati ana bercelaru.. hati ana selalu teringatkan DIA.. bukan Allah lagi.. YA Allah.. berdosa diri ana ni akhi.. pagi petang siang malam.. ana dah cube lupekan die.. dah cube akhi.. tapi tak boleh.. tak boleh ..😦

SubhanAllah.. baru ana paham masalah enta sebenarnye.. Ana faham Mus’ab.. masalah biase seorang pemuda.. masalah seorang remaja.. boleh ana tanye.. siapa DIA tu ??

Em.. emm..

Ana faham Mus’ab.. xpe la.. ana rase lebih elok jika ana tak tahu sape gerangan muslimah istimewa enta tu..🙂
Mus’ab, tumbuh perasaan cinta kepada sesame makhluk ini, merupakan fitrah bagi setiap manusia, malah perasaan ini amat perlu dalam kehidupan kite. Allah tahu hati2 kite, Allah tahu keperluan setiap mahkluk2 NYA.. Allah tahu Mus’ab, Allah tahu.. tidak salah mencintai seseorang muslimah itu, jika ia benar2 diawasi dengan batas2 syara’ .. ana rase xperlu untuk ana huraikan cara2 dan ape batasannye, ana yakin enta arif tentang ini ..

Akhi, ana tahu batasannye.. secara umumnye, Allah melarang segala perbuatan yg menjurus ke arah zina, tidak kirelah ape bentuk zina sekalipun … ana tahu akhi.. tapi ape yg betol2 ana takutkan akhi, ana risau hati ana ni, ana takut hati ana terjebak ke lembah zina..

SubhanAllah .. sesungguhnye orang Mu’min itu bukanlah mereka yg tidak pernah melakukuan dosa, tetapi mereka itu adalah mereka yg terjebak dengan dosa dan lantas memohon taubat kepada Allah..

Benar akhi, syukran ingatkan ana tentang pegangan akhi tu .. ana menyesal akhi, ana lemah ..😦

Mus’ab, kite sebagai lelaki harus ade prinsip yg kuat, kite sebagai pemuda harus ade satu jati diri yg kukuh.. persiapkan IMAN kite, tegarkan TAQWA kite, indahkan AKHLAK kite, sebelum kite masuk ke bidang munakahat ni .. kuatkan hubungan kite dengan Allah, jalinkan perasaan Cinta kite kepada Allah dan Rasulullah.. bagaimana untuk dapat redha Allah dalam keluarga kite kelak, jika jalan awal menuju kepadanye lagi kite dah gagal dalam ujianNYA..

Ya Allah, ampunkan dosaku Ya Allah..😦

Mus’ab, hentikan lah tangisan enta tu .. ana taw enta ni hebat orangnye, ana yakin enta dapat atasinye .. teruskan cari CINTA ALLAH, jangan berhenti cari KASIH RASULULLAH .. itulah CINTA & KASIH yg hakiki ..

Syukran akhi.. ana paham sekarang, ana paham tugas ana, ana mengerti tanggunngjawab ana.. time kasih akhi..

Xde pape la Mus’ab, ana sedia mendengar luahan masalah enta, ana sedia mencurah pendapat ana .. asalkan enta sedia untuk bercerita .. Jomlah Mus’ab, hampir Maghrib ni, nanti lambat plak ke Masjid.. Mari ..🙂

Ana sayang enta kerana Allah akhi .. ana sayang enta kerana Ukhuwwah ini akhi .. Alhamdulillah ..

Ana pun begitu sheikh ..🙂

Ya Allah.. berikanlah kepadaku isteri yang terbaik dari sisi-Mu, isteri yang aku lamar dan nikahi dan isteri yang menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia dan akhirat.. anugerahkanlah kepadaku isteri dan keturunan sebagai penyenang hatiku Ya Allah.. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arsy yang agung.. Amin YA Rabbal ‘Alamin ..😦

Alhamdulillah ya Allah …

17 thoughts on “Ku cintai dia, Ya Allah ..

  1. husna berkata:

    Akhi, bagus ye , nasihat si mus’ab tueh , ana pon nak nasihatkan pada fatimah lah,

    bukan sekadar pemuda sahaja perlu kuat dan berprinsip, pemudi juga ,

    bunga-bunga, banyak nya kumbang suka “melawat-lawat” , jadinya , kenalah kami , menguatkan semangat , tak gitu akh? ^^

    best cter neh . =)

    • firdaus muhammad berkata:

      fatimah ?? sape tue ?? sahabat ke ?? hehe🙂

      act, mmg sume harus ade prinsip, dan paling penting, harus berpegang kepada prinsip tu.. banyak mane pun kumbang dtg ‘ziarah’,, klo dia berpegang pade ape yg harus die berpegang, jika itu bukan masenye yg sesuai, sudah pasti terhindar la dari segala yg terlarang.. insyaAllah..🙂

      peringatan tuk diri sendri jgak🙂

      syukran atas ziarah !!

  2. Violet Orchid berkata:

    oh, soal hati….rumit ni…
    but i like mus’ab’s way
    in dealing with his conflict
    he chose to share
    rather than keeping it to himself
    then in return, he received his share!

    klu kta dpt hidayah
    share it with people around u!
    u’ll be surprised of the outcome!

    btw, barakallahu fik, mus’ab~
    (n for u 2, firdaus)

    • firdaus muhammad berkata:

      salam..
      em betol pe yg enti kate tu,,
      mungkin penting jgak sahabat dalam kehidupan kite,,
      dalam memberi peringatan di kala kite memerlukan..🙂

      syukran atas ziarah & respond enti ..
      jazakillah🙂

  3. sirrul asrar berkata:

    lelaki yang baik utk perempuan yg baik..alangkah beruntungnya kamu..

    • firdaus muhammad berkata:

      salam..

      perempuan yg baik utk lelaki yg baik.. alangkah beruntungnya kamu ..🙂

      syukran atas ziarah

  4. Sara berkata:

    Teruskan cari CINTA ALLAH, jangan berhenti cari KASIH RASULULLAH .. itulah CINTA & KASIH yg hakiki…nice quote

    Skadar perkongsian untuk dijadikan amalan;

    Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Di antara doa Nabi Daud ’alihis-salaam ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)

    p/s: Doa adalah senjata mukmin:)

    • firdaus muhammad berkata:

      salam..
      syukran atas perkongsian yg amat bermanfaat tu,,
      yup !! doa adalah senjata Mu’min …
      setuju sangat2🙂

  5. kiena (",) berkata:

    KU CINTAI DIA,YA ALLAH….hmm…rase tertarik ana utk membaca.. (“,) kite slalu dgr ungkapn “cinta itu buta..ibarat malam tanpe pelita ,hadirnye tdk dipaksa,tibe2 kite bole rase n sebagai nye la..”(“,) salah satu fitrah manusia yg xdpt utk kite sangkal..
    namun ape yg nk disimpul kn kt sni…ALLAH MAHA MENGETAHUI ape yg tersirat dan tersurat dlm hati kite.. “jika dia benar utk kite,ALLAH akn dkt kn hati nye kpd kite..tp jika dia bkn milik kite pasti ada hikmah yg terselindung disebaliknye..kite hnye manusia biasa…moga ALLAH memberi jodoh yg terbaik buat kite..sesungguhnye “wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik dan begitu jg lelaki yg baik adalah utk wanita yg baik..
    sememangnye wanita ingin kn bimbingan dr seorg lelaki yg bole membawa dan meraih bkn sahaja cinta sesama manusia tetapi jg pd PENCIPTA nye.. SANDARAN CINTA hnya lah utk kpd yg MAHA ESSA..

    • firdaus muhammad berkata:

      SubhanAllah,, ana setuju ape yg enti katekan tu,,
      sesungguhnnye Allah itu tahu ape sahaje yg kite selindungkan, samada ia tersembunnyi atau ape sahaje yg kite zahirkan,,

      ana ingat pesan sahabat ana,
      bimbing & tarbiahlah diri kite dulu, berusahalah jadi orang yg soleh & solehah,,
      yakinlah !!
      orang yg soleh & solehah akan datang kepade kite dengan sendirinye,, tanpe perlu untuk kite cari,, kenape ??
      “wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik dan begitu jg lelaki yg baik adalah utk wanita yg baik” ,,

      syukran atas pandangan enti tu🙂

  6. hamba allah.. berkata:

    laisa salam qobla salm….
    assalammmuaalaikum,,,,ya akhi…
    post yg terbgs yg ana jmpe..tersentuh jge bile ana bce post enta ni…trus mnusuk ke hati ana…:-)…mmg btul ape yg enta ckpkan….mencintai Allah adalah segale2nye…kasihkan rasulullah adalh slame2nye…mdah-mdahan kte mndpt jdoh yg terbek punya…..:-)…
    sekian timer kasih….

    • firdaus muhammad berkata:

      laisa salam qobla jawa bussalam min sohibi..
      waalaikumusslam ..🙂

      insyaAllah, serahkan segala-galanye kepada Allah,,
      yg penting diri kite ni,, perlu lebih dekat dengan Allah,, supaya keturunan kite semuanye mengabdikan diri kepada Allah dengan sebenar-benar pengabdian,,
      insyaAllah..
      trime kasih ye enta sudi lawat blog ana ni,,
      enta bile nak wat blog ?? tertungu-tunggu ana.. hehe🙂

      adnguka binnajah🙂

  7. farhani aris berkata:

    cintakan manusia itu cukuplah sekadarnya kerana
    boleh jadi ape yg kita cinta itu menjadi kebencian yg teramat…
    love Allah is everything…smga cinta kamu kepada PENCIPTAMU itu melebihi segalanya..
    Rasulullah menanti kehadiran umatnya di pintu syurga..dia terlalu rindukan umatnya yg soleh n solehah..
    smga kita jadi sbhgian daripadanya^_^ insya’allah..
    teruskan perjuanganmu wahai sahabatku daus.

    • Huffatul Jannah berkata:

      InsyaAllah..
      selagi HIDAYAH Allah mengalir dalam diri,
      selagi itu ikutkan nafsu cuba untuk dihindari..

      syukran atas nasihat dan pandangan..
      betol2..
      cinta Allah itu, adalah cinta sebenarnya..🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: