Bicara Hati Seorang Da’ie (Part 2)

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Ya Allah.. ku dihadapanMu ya Allah,, mengenang segala perbuatanku kepada Mu, sedihnye hatiku, pilunye jiwaku, entah la Ya Allah, aku tak tahu !! aku tak tahu !! Aku sayu mengenangkan segala Rahmat dan Nikmat yg Kau kurniakan kepadeku.. terlalu banyak, terlalu luas, tak terhitung, tak terkire, tak terungkap.. SubhanAllah.. meskipun keadaanku begini, kelakuanku seperti ini, namun Kau tetap menyayangiku, Kau mencintaiku, Kau kasih kepadeku.. terima kasih Ya Allah, terima kasih…😦

Disaatku lalai, Kau ingatkanku, ku ke sana, ku kesini, mencari jalan yg sebenar, eh kenape aku buntu ni?? kenape ?? aku tak tenang, aku tak rase seperti biase, kenape Ya Allah ?? kenape ?? tapi disaat itu, HidayahMu datang menerpaku, Kau bawaku jalan pulang, Kau bawaku kepade kebenaran, Kau bawaku kepadeMu ya Allah.. terima kasih ya Allah, terima kasih…😦

Tika mane aku sedih, aku keseorangan Ya Allah, aku tahu yg Kau tahu.. aku tahu yg Kau memerhatiku.. aku sedih mengenangkan keadaanku yg penuh dengan masalah, masalah dengan manusia, masalah denganMu ya Allah.. Astaghfirullah.. aku kadang kala tertanye, mengape seberat ini ujianku ?? kenape ?? kenape tak orang lain ?? kenape ??aku tertanye-tanye.. sekali lagi kasih sayangMu memeluk erat tubuhku.. ku dapat jawapannye.. Kerana Kau kasih kepadeku, kerana Kau sayang kepadeku, kerana Kau cintaku… kerana kasihMu, sayangMu, cintaMu ini, Kau berikanku semua dugaan ni, Kau limpahkan ku semua ni, kerana Kau ingin bawaku hampir kepadeMu, kerana Kau mahu ku bersama HidayahMu.. terima kasih Ya Allah, terima kasih..😦

Kala waktu ku putus harapan, aku kecewa Ya Allah.. aku kecewa.. aku kecewa dengan nasibku ini.. nasibku tak seperti orang lain, penuh dengan kegembiraan, terisi dengan kemanisan, hiasi dengan kejayaan.. tapi aku ?? biar lelah onak duri ku hadapkan, biar tangis darah ku alirkan, namun kegagalan jua yg harus ku telan.. mengapa Ya Allah ?? mengapa ?? seribu pertanyaan ku hamparkan.. kala ini hidayahMu meresap ke tubuhku.. menjalar ke jiwaku.. Ya, aku yakin !! aku yakin !! baru ku mengerti Ya Allah.. onak duri itulah kegembiraanku, tangis darah itulah kemanisan hidupku, kegagalan itulah sebenarnye kejayaanku.. nasibku kala ini adalah yg terbaik buatku.. aku yakin !! inilah yg terbaik !! aku punyeMu ya Allah sebagai harapan, aku milikiMu Ya Allah sebagai penunjuk jalan, aku sayangMu.. aku cintaMu Ya Allah.. terima kasih Ya Allah, terima kasih..😦

Mulai hari ini, tika saat ini.. bukan alasan yg akan ku timbuni, bukan rengekan yg akan ku bajai, bukan keluhan yg akan ku beri… tetapi aku bertekad Ya Allah, akan ku didik jiwaku, akan ku tarbiah hatiku, moge setiap ape yg Kau curahkan kepadaku, akan ku balasinye dengan senyuman, akan kusiraminye sebagai penambah Iman, akan ku hadapinye dengan penuh pengharapan dan ketawadukan.. terima kasih Ya Allah atas HidayahMu ini, terima kasih Ya Allah, terima kasih …😦

Tiada tempat lain untuk aku mengadu segala-galanye, selain kepadaMu … tiada cinta yg aku salurkan setinggi cintaku kepadaMu … sesungguhnye hidup dan matiku hanyelah untukMu, Cukuplah Kau pendampingku dalam hidupku, Ya Allah..😦

Alhamdulillah Ya Allah …

14 thoughts on “Bicara Hati Seorang Da’ie (Part 2)

  1. kiena (",) berkata:

    MASYA ALLAH! sungguh puitis sekali gambaran yg cube anta coret kn kt sini.. hmm membicara kn kata hati yg meronta..hati meronta tika diri kite tertanya..tiap kali kite bersendirian,berteman kn sepi pasti kite diulit pertanyaan yg sebegini rupe..kite belajar mengharungi hari ini yg penuh onak duri krna waktu msih blum terhenti..kite belajar mengharungi hari esok yg mgkin byk lg tersorok..memanggil kite utk menjengguk..kite jg belajar mencintai dan dicintai,menerima dan memberi,tertawa dan tangisi,setiap detik dan setiap hari,dari semua yg kite pelajari.
    hmmmmmmm… CINTAI LAH ILLAHI…krna cinta nya kekal abadi… (“,)

  2. firdaus muhammad berkata:

    Salam kiena,,
    SubhanAllah, terpaku diri ana bace komen enti,, setiap bait perkataan penuh dengan makne yg tersendiri,, kagum dengan komen enti,, SubhanAllah🙂

    inilah sebenarnye kite panggail ia sebgai muhasabah,,
    melangkah satu tapak kebelakang, untuk kite melangkah beribu-ribu tapak kehadapan,,
    dalam kite mengenal ape itu erti kemanisan iman untuk mencari keredhaan Allah Ar-Rahman,,

    syukran atas ziarah & komen enti,,🙂

  3. langit biru berkata:

    really nice……

  4. Ibnu Jamaluddin berkata:

    Subbahanallah….
    Allah Taala itu Maha Adil dan Maha Penyayang…

  5. Violet Orchid berkata:

    Kita seronok bila mdapat kesenangan n benci kesusahan yg Allah berikan. Inilah gmbaran akal manusia yg sgt tbatas. Apa kau kira bukti keredhaan Allah itu pada kurniaan senang dan susah dirimu?

    “Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu memuliakannya dan memberinya kesenangan, maka dia berkata: “Tuhanku telah memuliakanku.” Namun bila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata: “Tuhanku menghinaku.” Sekali-kali tidak (demikian)!…” (Al-Fajr:15-17)

    • firdaus muhammad berkata:

      salam,,

      syukran atas respond & tazkirah violet orchid tu,,
      SubhanAllah, benar ape yg enti katekan tu,,

      sesungguhnya, beruntunglah bagi sesiapa yg di uji oleh Allah,,
      itulah tanda betapa Allah sayang & kasih kepada kita,,
      semakin banyak masalah yg melanda diri kite, semakin banyak juga kite bergantung kepada Allah, semakin dekat pula kepadaNYA.. MasyaAllah🙂

      Jazakillah🙂

  6. syafiq berkata:

    nice entry..dalam mengahrungi kehidupan sebagai jiwa-jiwa yang ditarbiyyah, memang akan menghadapi pelbagai ujian dan rintangan..Ia sangat menuntut kesabaran dan jua keredhaan..
    moga kita sentiasa mengambil hikmah dalam pa jua ujian yang hadir dan kita tidak disajikan dengan kesenangan yang bakal melalaikan..amin~

  7. aminbaek berkata:

    salam..
    terupdate juga blognya..hehe..

    Ujian datang dan pergi.Semuanya untuk menguji bagaimana kita yakin pada ketentuan.Moga ujian ini lah yang membuatkan kita mengambil ibroh dr apa yang berlaku,untuk menjadikan diri kita lebih yakin dan dekat padaNya..insyaallah..

    • firdaus muhammad berkata:

      wsalam,,

      akh amin, xsangka plak enta sudi nak komen kat sini,, huhu..
      ana setuju ngan enta,,
      InsyaAllah, dengan ujian menjadikan diri kite ni matang dengan segala ujian & dugaan..

      moge akh baik2 jek intern tu,,🙂

  8. Insanur berkata:

    Assalamualaikum..

    Alhamdulillah,Terima kasih.. Ia sangat terkesan pada saya. Semoga kita semua tabah mengharungi liku-liku hidup serta ujianNya dengan sabar. Segala ujian yg menimpa pasti akan membawa kemanisan iman yg utuh. Mudah2an.. InsyaAllah..

    • firdaus muhammad berkata:

      Waalaikumussalam..

      InsyaAllah.. Allah sekali-kali tidak akan membebankan hamba2-NYA..
      yakinlah..

      Bersangka Baiklah kita kepada Allah..
      nescaya ada bahagian untuk kita kelak..

      JazakiLLAH🙂

Tinggalkan Jawapan

