Diari Pelajar Tahun Akhir (Part 1)

Alhamdulillah..

Tahun ini adalah tahun terakhir aku berada di UTP. Tahun terakhir untuk aku habiskan study aku. Rasa sekejap je nak habis dah.

Mengimbau tahun 2008 lalu, rasa macam sebulan lepas je. Ingat lagi masa mula-mula interview, then register.. then foundation, first year, second year, third year, internship and now in 2013, I’m Final Year Student..  Alhamdulillah..

This year is one of the most challenging years for me. Banyak perkara yang harus diaturkan. Banyak perkara yang harus difikirkan. It’s not like the previous semester, just attended the lectures, lab… did bulk of assignments, reports and so on. But in this year, I have to focus to the Final year project (FYP) and Final year design project (FYDP).. not sure how to face it, but I’m sure I can do it. InsyaAllah..

Tahun ini juga sebenarnya menjadi tahun yang amat bermakna bagi aku. Bercita-cita sebagai seorang Chemical Engineer bukanlah sehari dua, tetapi ia sudah sekian lama. Sejak aku sekolah menengah lagi. And Alhamdulillah, I know my dream won’t be just a dream.

Allah tidak memberi apa yang kita mahu, tetapi DIA beri apa yang kita perlu.

I hold it as my principle.

Di blog aku ni banyak dah aku ceritakan impian aku di sekolah menengah. Antaranya di post ini. Ingin mendapat straight A1, naik kapal terbang, study abroad… macam-macam. Semua tu Allah tak bagi. Tapi aku sangat-sangat bersyukur, sebab cita-cita aku itu yang Allah bagi.. Alhamdulillah. I’m sure, Allah knows best.

Seperkara lagi yang memberi cabaran di tahun ini adalah untuk memastikan legasi Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) di UTP sentiasa berterusan. Inilah medan ‘Dakwah dan Tarbiyah’ kami. Alhamdulillah, Allah masih beri peluang kepada kami untuk berdiri teguh di jalan ini.. Terima kasih Ya Allah..

Kami yakin, untuk menjadi orang LUAR BIASA, harus bertindak dan berfikir seperti orang LUAR BIASA. Itulah kunci orang yang berjaya. Berjaya dalam urusan kerjaya di dunia, Berjaya juga urusan timbangan amal di akhirat sana.

 

Both are my priority

Both are my priorities

 

Inilah cabaran yang harus kami tempuhi. Kedua-duanya menuntut masa dan perhatian. Kedua-duanya menuntut usaha dan kesungguhan.

 

Ya Allah, aku yakin aku tidak berseorangan. Kau sentiasa di  hati, Kau sentiasa di sanubari.

Moga Kau pimpin kami di jalan-Mu, Ya Allah..

 

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: