Category Archives: Muhasabah Seorang Hamba Allah

Hazihi Sabili…

 

Image

 

Hazihi sabili.. Inilah jalanku..

Jalan menyeru manusia ke jalan Allah, menyambung rantai dakwah yang dibawa Rasulullah..

Sekali ku melangkah, Ku mohon Ya Allah, aku tidak mahu berpatah..

 

Sungguh aku yakin, Sungguh aku percaya,

Kalimah syahadah yang ku yakini dihati,

Yang ku lafazkan setiap hari,

Ia terkandung tuntutan-tuntutan yang wajib dipenuhi..

 

Hazihi Sabili..

Sekali jalan ini dipilih,

bermakna diri ini telah bersetuju untuk bersusah payah,

keringat diri ini telah bersedia untuk dikerah,

jiwa ini telah akur untuk berjalan di luar karpet merah…

 

Ya Allah..

Tsabatkanlah hati ini,

Untuk terus kukuh berdiri,

membina generasi yang diredhai Ilahi.

 

Advertisements

Bicara Hati Seorang Da’ie (Part 2)

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Ya Allah.. ku dihadapanMu ya Allah,, mengenang segala perbuatanku kepada Mu, sedihnye hatiku, pilunye jiwaku, entah la Ya Allah, aku tak tahu !! aku tak tahu !! Aku sayu mengenangkan segala Rahmat dan Nikmat yg Kau kurniakan kepadeku.. terlalu banyak, terlalu luas, tak terhitung, tak terkire, tak terungkap.. SubhanAllah.. meskipun keadaanku begini, kelakuanku seperti ini, namun Kau tetap menyayangiku, Kau mencintaiku, Kau kasih kepadeku.. terima kasih Ya Allah, terima kasih… 😦

Disaatku lalai, Kau ingatkanku, ku ke sana, ku kesini, mencari jalan yg sebenar, eh kenape aku buntu ni?? kenape ?? aku tak tenang, aku tak rase seperti biase, kenape Ya Allah ?? kenape ?? tapi disaat itu, HidayahMu datang menerpaku, Kau bawaku jalan pulang, Kau bawaku kepade kebenaran, Kau bawaku kepadeMu ya Allah.. terima kasih ya Allah, terima kasih… 😦

Tika mane aku sedih, aku keseorangan Ya Allah, aku tahu yg Kau tahu.. aku tahu yg Kau memerhatiku.. aku sedih mengenangkan keadaanku yg penuh dengan masalah, masalah dengan manusia, masalah denganMu ya Allah.. Astaghfirullah.. aku kadang kala tertanye, mengape seberat ini ujianku ?? kenape ?? kenape tak orang lain ?? kenape ??aku tertanye-tanye.. sekali lagi kasih sayangMu memeluk erat tubuhku.. ku dapat jawapannye.. Kerana Kau kasih kepadeku, kerana Kau sayang kepadeku, kerana Kau cintaku… kerana kasihMu, sayangMu, cintaMu ini, Kau berikanku semua dugaan ni, Kau limpahkan ku semua ni, kerana Kau ingin bawaku hampir kepadeMu, kerana Kau mahu ku bersama HidayahMu.. terima kasih Ya Allah, terima kasih.. 😦

Kala waktu ku putus harapan, aku kecewa Ya Allah.. aku kecewa.. aku kecewa dengan nasibku ini.. nasibku tak seperti orang lain, penuh dengan kegembiraan, terisi dengan kemanisan, hiasi dengan kejayaan.. tapi aku ?? biar lelah onak duri ku hadapkan, biar tangis darah ku alirkan, namun kegagalan jua yg harus ku telan.. mengapa Ya Allah ?? mengapa ?? seribu pertanyaan ku hamparkan.. kala ini hidayahMu meresap ke tubuhku.. menjalar ke jiwaku.. Ya, aku yakin !! aku yakin !! baru ku mengerti Ya Allah.. onak duri itulah kegembiraanku, tangis darah itulah kemanisan hidupku, kegagalan itulah sebenarnye kejayaanku.. nasibku kala ini adalah yg terbaik buatku.. aku yakin !! inilah yg terbaik !! aku punyeMu ya Allah sebagai harapan, aku milikiMu Ya Allah sebagai penunjuk jalan, aku sayangMu.. aku cintaMu Ya Allah.. terima kasih Ya Allah, terima kasih.. 😦

Mulai hari ini, tika saat ini.. bukan alasan yg akan ku timbuni, bukan rengekan yg akan ku bajai, bukan keluhan yg akan ku beri… tetapi aku bertekad Ya Allah, akan ku didik jiwaku, akan ku tarbiah hatiku, moge setiap ape yg Kau curahkan kepadaku, akan ku balasinye dengan senyuman, akan kusiraminye sebagai penambah Iman, akan ku hadapinye dengan penuh pengharapan dan ketawadukan.. terima kasih Ya Allah atas HidayahMu ini, terima kasih Ya Allah, terima kasih … 😦

Tiada tempat lain untuk aku mengadu segala-galanye, selain kepadaMu … tiada cinta yg aku salurkan setinggi cintaku kepadaMu … sesungguhnye hidup dan matiku hanyelah untukMu, Cukuplah Kau pendampingku dalam hidupku, Ya Allah.. 😦

Alhamdulillah Ya Allah …

Perjuangan yang belum selesai

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-Ayuh Kite Selesaikan !!!

Ya Allah, hebatnye hambe-hambeMu ini Ya Allah.. terlalu kuat Iman mereka, terlalu teguh akidah mereka, terlalu tinggi keperibadian mereka.. Ya Allah, bagaimane untuk aku mencontohi mereka-mereka ni ?? seringkali aku memikirkannye.. terase malu dan kerdil sangat diri ni..

Cube kite lihat keperibadian Abu Bakar As-Siddiq..penuh dengan kepercayaan kepade Rasulullah, sentiase membenarkan Baginda walaupun di sanggah dek musuh yg durjana, sanggup berkorban ape sahaje di jalan agame yg tercinte..Kau terlalu banyak berkorban wahai Abu Bakar, usiamu, hartamu, semuanye Kau laburkan dalam Islam.. Kabaikkan terpuji mu ini sungguh agung, sehinggekan dirimu disebut oleh Allah didalam Al-Quran.. SubhanAllah hebatnye Engkau.. Siape yg tak kenal Khalifah Islam yg pertame, yg penuh dengan sifat tanggungjawab dikala manusia masih menangisi pemergian Rasulullah, yg mengukir sejarah menyelesaikan masalah murtad yg berleluase ketike itu, siape lagi kalau bukanmu, Abu Bakar, manusia yg dijanjikan syurga oleh Allah.. tak ternilai balasan yg Kau terime Abu Bakar, Ya Allah..berilah kekuatan sepertinye kepade kami Ya Allah..

Perhatikanlah Saidatina Khadijah.. seorang wanita yg Rasulullah S.A.W. sangat sayang. Sehinggekan Aisyah pun ade sedikit perasaan cemburu kepademu, Khadijah. Kaulah pendamai hati Rasulullah, Kaulah pembantu Rasulullah, Kaulah penyumbang kepade jalan dakwah Rasulullah.. Kau tak pernah lupe untuk menyumbang harte-hartemu fi sabilillah..SubhanAllah, sehinggekan diakhir riwayatmu pun, kau masih memikirkan tentang dakwah suami tercintamu itu. Pilunye hati ni mengenangkanmu.. tak ade pengganti untuk mu. Walaupun aku cari diseluruh alam ini, tak kan ade seorang wanita pun yg menyamaimu..Tahniah, wahai Khadijah..Kaulah wanita terhebat !!

Lihatlah Bilal bin Rabah.. teguhnye pendiriannye. Demi mempertahankan Iman dalam diri, die sanggup diperlakukan. Dihempap dengan batu, ditengah-tengah panas lagi, diseksa, dipukul, diperlakukan lebih teruk dari binatang.. tapi ape yg keluar dari mulut die ?? Ahad..Ahad..Ahad.. Ya Allah, kuatnye pegangan akidahnye.. Bilal, kau sungguh berani, kau tak ade perasaan gentar pun, ape yg kau nak, ape yg kau harap, ape yg kau pegang, ape yg kau mahukan, cume ISLAM..SubhanAllah ..

Selidikilah keimanan keluarge sumaiyah.. sanggup mempertahankan akidah dan Iman, sehinggekan nyawamu, kamu pertaruhkan..hebat sungguh didikan dan tarbiah dalam keluargemu, sumaiyah. Diberi pilihan, Iman atau kekufuran, diugut bunuh seluruh keluargemu, namun semua itu tak pernah melemahkan semangat juangmu terhadap Islam.. Keimanan dan akidah menjadi penenang dan ketekadanmu, wahai insan mulia..Ya, kamu semua mulia, sungguh mulia dirimu di mate Islam..

Kenalilah para sahabat Rasulullah S.A.W yg lain.. mempunyai keteguhan Iman, kekuatan akidah, keterpujian akhlak.. sumuenye hasanah, semuenye indah, semuenye membina bi’ah solehah.. Ya Allah, tidak tercapai akal ku memikirkannye, bagaimane tarbiah yg cukup singkat daripade Rasulullah mampu melahirkan generasi unggul dunie. Inilah yg dikatekan Keagunganmu Ya Allah.. kami benar2 mengaguminye.. kami benar-benar mahu mencontohinye..

Akhirnye, kenalilah, perhatilah, telitilah, selidikilah pula diri kite, sahabat kite, masyarakat kite, bangse kite, saudare seagame kite… Astaghfirullah, tak perlu untuk dibandingkan kekuatan Iman dan pegangan akidah orang2 yg diredhai Allah ini. Sungguh jauh perbezaannye. Kami lemah Ya Allah, kami sememangnye mahu mengikuti jejak langkah mereke semue. Tapi ape daye kami Ya Allah, inilah umat akhir zaman yg amat dibimbangi Rasulullah S.A.W., kami memang ramai, tapi kami ibarat buih dilautan sahaje. Lemah, tak berdaye melawan musuh kami yg sedikit itu. Remaja, belia, sumenye hanyut dibuai nafsu dunia yg durjane itu. Itu semue rancangan musuh2 kite !!!! Mereka bergelak tawe melihat kelemahan kite. Ya Aiyuhash Shabab !! Bangun !! Bangun !! bangun dari tidurmu yg lena !! kamu sedang dipermainkan, kamu sedang dimusnahkan, kamu sedang dihancurkan… sedarlah wahai saudaraku.. sudah lebih 85 tahun dunie tanpe pimpinan sistem Khilafah Islamiyah.. mereke gembire, mereke suke tak terkate melihat kegagalan kite sume. Mereka menyangke yg kite tak mampu bangkit.. TIDAK !!!! Kite mampu bangkit. Ayuh !! kite bersatu, kite berpadu, bersatu padu menentang musuh2 Islam. Yakinlah, kite boleh, kite semue boleh, bangse kite boleh, AGAMA kite boleh !! Ayuh kite semue!! Bangkit maju kehadapan, Melaungkan kalimah Allah!! jihad fi sabillillah !! TAKBIR !!Kite Harus Bersatu !!

“Ya Allah ya Tuhan kami, kami memohon kekuatan, kesatuan, pertolongan dariMu Ya Allah.. bantulah kami, permudahkanlah urusan kami, rahmatilah kami dan berkatilah kami Ya Rabbi..” Amin Ya Rabbal ‘alamin..

Alhamdulillah Ya Allah…

Bicara Hati Seorang Da’ie (Part 1)

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hatiku milik Allah

Alhamdulillah.. Wahai hamba Allah, dah 19 tahun enta hidup kat atas bumi Allah ni. Dah besar enta ni sebenarnye. Maknenye, dah lebih 19 tahun enta mendapat Rahmat dan Nikmat daripada Allah tanpe henti-henti. Pernah tak enta terpikir tentang sume ni ?? Pernah tak enta peduli tentang perkare ni ?? Pernah tak enta mensyukuri segalenye ni ?? Anggota badan, darah, udara, harta, pangkat, keluarge, sahabat, ilmu, makanan, minuman, kegembiraan, kesihatan, dan banyak lagi.. tak terhitung sumenye. Sumenye diberi percume !! Allah tak mengharapkan sebarang balasan pun dari kite. Tapi kite yg mengharapkan Allah untuk sentiase memberi sume perkara tu kat kite. Enta sedar tak ni ?? Enta sedar tak ?? Astaghfirullah 😦

Wahai makhluk Allah, enta kene banyak2 bermuhasabah. Muhasabah yg sebenar-benarnye sebagai makhluk yg bergelar hamba Allah. Kite hamba yg terlalu hine disisiNYA, terlalu kerdil disampingNYA, terlalu rendah ditahap kemulianNYA.. Jadi, kite kene banyak meminta, kene banyak merayu, kene banyak menagih kapada Allah. Tapi kite ni sombong !! Bongkak !! Takabbur !! tak pernah pun ade perasaan ingin mencari belas kasihan Allah. Kenape?? Sebab kite terase besarnye diri kite ni, pandainye diri kite ni, bagusnye diri kite ni. Kite rasekan kite tak perlukan Allah. Kite boleh hidup sendiri tanpa rahmat dan nikmatnye. Astaghfirullah 😦

Wahai pemuda, pernah enta menghitung dosa-dosa enta, kesalahan-kesalahan enta disissi Allah ?? tak perlu wahai saudaraku. Enta sendiri tak dapat menghitung banyaknye!! Tapi pernah enta mendapat balasan daripada Allah secare terus-menerus, seperti Adam dan Hawa dahulu ?? Ditanggalkan pakaian mereka, dikeluarkan mereka dari syurga, dipisahkan mereka sejauh-jauhnye.. pernah ke enta merasainye ?? Pernah ke dosa-dosa enta tercalit di hadapan pintu rumah enta, sepertimana pade zaman-zaman dahulu kala ?? pernah ke enta mengalaminye?? Tak pernah !! Bahkan nikmat pula yg bersinggah. Kejayaan, kegembiraan, kesenangan, kesihatan, sumenye tetap diberi Allah kepade hambenye yg zalim ni. kenape ?? Sebab Allah sayangkan hamba-hambanye, Allah kasihkan makhluk-makhluknye, Allah cintakan ciptaan-ciptaannye.. Tapi pernah enta buktikan sayang enta, kasih enta, cinta enta kepade Allah ?? Astaghfirullah 😦

Wahai manusia yg bergelar da’ie, kembalilah kepada Allah dengan sebenar-benarnye.. Bangkitkanlah semangat pemuda enta sepertimana semangat Rasulullah S.A.W dan para sahabat dulu. Binalah kekuatan Iman dan Taqwa dalam diri enta, berlandaskan panduan Al-Quran dan Hadith, dengan hiasan akhlak cerminan Sunnah Rasulullah S.A.W..Berjuanglah, berkorbanlah, bersemangatlah menegakkan kalimah Allah. Tapi ingat !! Luruskan hati enta kepada Allah. Jangan ade perasaan ria’, inginkan pujian dan mengharapkan balasan selain Allah. Ketahuilah wahai saudaraku, syurga yg Allah sediakan, tak berpadanan langsung dengan amalan-amalan yg enta lakukan. Hatta, segunung amalan enta laksanakan, sebumi emas enta laburkan, seladang unta enta korbankan, sumenye itu, tak senilai langsung dengan harga Syurga yg dijanjikan.  Ikhlas dan murnikan hati dalam melaksanakan segala arahan dan suruhanNYA. Tanamkanlah dalam hati, bahawa enta akan berubah. Ya, enta akan berubah!! Enta akan berubah !! Enta akan berubah menuju Allah..

aku bertaubat padaMu Ya Rabbi

“Ya Allah ya tuhan kami, bimbinglah dan pimpinlah hati-hati kami, iman kami, dan taqwa kami menujuMu Ya Allah..suntikkanlah HidayahMu, TaufiqMu dalam jiwa sanubari kami Ya Allah..moge2, kami tergolong dalam orang2 yg mendapat petunjuk..” Amin YA Rabbal ‘alamin..

Alhamdulillah Ya Allah…