Bukan Senang Nak Senang

-Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang-

Em,, sebenarnye bukan senang nak senang. Tak de sorang pun dalam kalangan kite ni nak hidup dan mengalami segale kesulitan, kepayahan dan kesusahan dalam hidup kite, tak kirelah dalam ape jua sekalipun, dalam study, kerja mahupun ape yg kite buat sehari-hari. Ini adalah hakikat. Semuanye mahukan kesenangan, kegembiraan dan kebahagiaan.

Tapi kite ni yg mahu membezakan dan membawa diri kite dari golongan muslim ke golongan mukmin, kite harus yakin bahawa panas itu tidak berpanjangan, kadang2 hujan di tengah hari. Kebahagiaan dan kejayaan itu, tidaklah sepanjang hidup kite, kadang2 ditengah2nye terdapat pelbagai cabaran dan dugaan harus kite tempuhi, yg kadang2 juge membawa kite jauh dari kebahagiaan dan kejayaan yg kite impikan.

Tapi apakah semuanye ni?? kite dah berusaha, berdoa, bertawakal… semua kite dah buat. Tak cukup lagi ke?? Tapi kenape Allah still tak nak bagi ape yg kite mintak?? Astaghfirullah al-‘Azim…

Wahai sahabat2ku, bukan senang nak senang. Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Die lebih mengetahui ape yg kite tak tahu. Rasenye eloklah kalau aku bawakkan satu analogy yg bagi aku sangat menarik untuk kite fikir2kan..

Seorang kanak2 yg comel + montel adalah seorang anak yg sangat manje dalam keluargenye. Maklumlah anak tunggal la katekan. Sayangnye seorang ibu dan bapenye itu terhadap anaknye tak terhingge, sehinggekan sayang mereke itu lebih dari diri mereka sendiri. Pade suatu ketike, sewaktu si ayah dan si ibu sibuk bekerje di dapur sambil bergelak tawe mengenang kisah silam mereke, tibe2 si anak ini mengambil pisau yg terjatuh di lantai. Si ayah terkejut, dan lantas meminte semule pisau dari si anak kecil itu. “ anak ayah yg comel, bagi ayah pisau tu..” lembut je si ayah mintak. anak kecil yg tak mengerti ape2 ni pun terus memberi semule pisau tu. Si ayah ni terus meletakkan pisau tadi ditempat yg lebih tinggi.

anak kecil yg comel

Apebile anak tadi melihat tindakan ayahnye itu, die mule teriak menangis. “huek !!! huek !!! huek !!!” menangis si anak. “ Ish, ayah aku ni cam tak layan je..” bisik si anak kecil itu. Jadi dari Gear 1, die beralih ke Gear 2, 3, 4 dan seterusnye. Semakin lame semakin kuat teriakannye. Walaubagaimanepun, si ayah tetap tidak mahu memberikan pisau itu semule kepade anaknye. Setelah bosan melihat anaknye menangis, akhirnye si ayah memukul sedikit dipunggung anak kecil itu sebagai tande marahnye si ayah. Selepas itu, diamlah anak kecil itu.

Begitulah ceritenye. Pernah tak ape yg kite dah buat sungguh2, dan kite berharap sangat kite dapat sesuatu tu, tapi Allah tak mengizinkan ape yg kite nak tu. Pernah tak ia berlaku dalam hidup kite?? Kenape ek?? Dalam cerite tadi ade jawapannye.

Allah itu telah mengatur segale2nye dalam hidup kite. Die lebih mengetahui dari kite. Apebile sesuatu yg kite nak, tapi Allah tak bagi ape yg kite nak tu, adalah kerane Allah telah mengatur perkare yg lebih baik untuk kite. Allah tahu perkare tu tak elok dan tak bermanfaat bagi kite, jike kite dapat ape yg kite nak tu. Same la juge dengan si anak tadi, die tak dapat pun pisau tadi dari ayahnye, sebab si ayah tahu dengan kecetekan kematangan si anak tadi, die tak mampu mengawal dan bermain dengan pisau tadi. Silap2, die boleh membahayekan dan merosakkan dirinye sendiri. Dengan sifat penyayangnye si ayah, biarlah anak itu menangis, asalkan die selamat. Mungkin die tak tahu lagi kebaikannye sekarang, nanti bile die dah besar, die tahu la mengape ayahnye itu tadi, tak bagi pisau itu pade die, pade ketike itu.

Analoginye begitulah. Allah sayang sangat kat kite. Kadang2 tu, die tak bagi kite kejayaan, kebahagiaan, kegembiraan, sebab die tahu sume tu tak elok untuk kite. Mungkin dengan sume tu, akan membuatkan kite lupe pade Allah, sombong, bongkak, takabbur, dan takjub dengan kehidupan dunia. Semue tu kan boleh membahayekan kite. Sebab tu la Allah selamatkan kite dengan tidak memberi semue tu kepade kite. Alhamdulillah.. 🙂

Tapi, dengan kecetekan Iman kite kepade Allah, kite mudah mengeluh, dan menyalahkan taqdir. Itulah manusia, tak tahu bersyukur !!! Nauzubillah himin zalik.. 😦

“Dan sekirenye Allah melapangkan rezeki kepade hambe-hambeNye, niscaye mereke akan berbuat melampaui batas di bumi, tetapi Dia menurunkan dengan ukuran yg Dia kehendaki. Sungguh, Dia Maha Teliti terhadap (keadaan) hambe-hambeNye, Maha Melihat  (Surah Asy-Syura : 27)

Sahabat-sahabatku, percayelah… bukan senang nak senang. Tapi dengan adenye perasaan sabar dan bergantung harap sepenuhnye kepada Allah, nescaya semuanye itu akan di ambilnye sebagai satu ujian dan cabaran, bukannye keluhan.

Nabi Yusuf a.s dulu, sebelum menjadi senang, iaitu sebelum menjadi Raja di Negara Mesir, terlalu banyak dugaan dan ujian yg beliau hadapi. Di buang di telage buruk oleh saudare2nye sendiri, difitnah, dipenjarekan dan bermacam-macam dugaan yg beliau hadapi. Akhirnye, dengan berkat sabar seorang rasul pilihan Allah ini, beliau menjadi pemerintah yg disegani.

Bukan senang nak senang. Rasulullah S.A.W dulu juge, sebelum menjadi pemerintah di Mekah dan Madinah, Baginda ditentang habis-habisan oleh kuffar yg durjana. Dicaci, difitnah,  dihina, diancam bunuh, dipukul, dipulau dan banyak lagi ujian yg Baginda hadapi. Tapi, dengan berkat sabar dan usaha Baginda dan para sahabat, Islam tersebar di seluruh pelusuk dunia. Alhamdulillah.. J

Jadi, marilah kite sentiase bersangke baik terhadap Allah atas segale ape yg berlaku. Percayelah, setiap kesusahan itu diiringi dengan kesenangan. Ini janji Allah yg wajib kite imani. Justeru itu, marilah kite bersiap diri menghadapi segale ujian dari Allah, dengan kekuatan Iman dan Taqwa untuk mengecapi kesenangan di dunia dan akhirat, kerane kite tahu, bukan senang nak senang..

“Ya Allah, kami insane yg lemah Ya Allah, kami tidak mengetahui ape yg terbaik untuk kami, hanye Engkau yg mengetahuinye.. Jike sesuatu itu baik untuk kami, make Kau dekatkanlah, tetapi, jike ia buruk untuk kami, make Kau jauhinye dari kami Ya Allah.. sesungguhnye kepade Kaulah kami memperhambekan diri, dan kepade Kau jugelah kami meminte pertolongan..” Amin Ya Rabbal ‘Alamin..

Alhamdulillah Ya Allah..

10 thoughts on “Bukan Senang Nak Senang

  1. salam..

    ya, bukan senang nak senang..
    bukan selalu apa yg kite mahu kite akan dapat,,
    kerana Allah, akan beri apa yg kite perlu, bukan apa yg kita mahu,
    kerana Dia, yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu..

    ~Ya Allah, forgive me when i’m whine~

  2. salam, tulisan anda sangat bagus,
    anda berpotensi untuk menjadi blogger yang terbaik
    tapi ngapain
    saya suka anda karena Allah….
    sahabatku

  3. salam…
    sebenarnya pernah baca post nie dulu…tapi mungkin baca just baca jea.
    huhu~tapi hari ini baca menusuk di kalbu dan buat diri tersenyum…
    thanks…mmg betul..bukan senang nak senang…dan saya anggap kegagalan yang dialami tue sebagai satu permulaan yg baru untuk diri sendiri dan juga jalan yg terbaik utk muhasabah diri…
    thank you so much…

  4. Alhamdulillah,, suke ana bile enti kate cam2,, 🙂
    ye, ana mungkin xdapat menyelami segale2nye,,
    tapi ape yg mampu ana katekan, byk2kanlah bersabar,,
    beruntunglah barangsiape yg diuji Allah,,
    TAHNIAH !! enti terpilih untuk diuji ALLAH,,
    enti orang yg terpilih, MABRUK !! 🙂

Tinggalkan komen